ဦးကုလား၏ သမုိင္းဒႆန


'သမုိင္းဆိုသည္မွာ လူ႔ေလာကႀကီး၏ ရာဇဝတ္မႈမ်ား၊ မုိက္မဲမႈမ်ားႏွင့္ ၾကမၼာၿဂိဳလ္ဆိုးတို႔ကို မွတ္တမ္းတင္ထားသည့္ မွတ္ပုံတင္စာ ရင္းႀကီးသာျဖစ္သည္' ဟု သမုိင္းဆရာႀကီး အက္ဒြပ္ဂစ္ဘြန္းက ေလွာင္ေျပာင္အ႐ြ႕တိုက္၍ ေျပာခဲ့ဖူးသည္။
အဂၤလိပ္သမုိင္းဆရာႀကီး ဂစ္ဘြန္း (၁၇၃၇- ၁၇၉၄) သည္ အေမရိကန္ေတာ္လွန္ေရးႀကီး ျဖစ္သည့္ အခ်ိန္တြင္ အသက္ ၃၈ ႏွစ္ ႐ွိၿပီး၊ ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရးႀကီး ျဖစ္သည့္အခ်ိန္တြင္ အသက္ ၅၂ ႏွစ္ ႐ွိေနၿပီ။ ဂစ္ဘြန္းသည္ ၾသစထရီးယား ထီးနန္းဆက္ခံေရး စစ္ပြဲကိုလည္းေကာင္း၊ အဂၤလိပ္ႏွင့္ စပိန္တို႔၏ ေရေၾကာင္း အင္အားၿပိဳင္ပြဲကိုလည္းေကာင္း၊ ၇ ႏွစ္ စစ္ပြဲ ၁၇၅၉- ၁၇၆၃ ကိုလည္း ေကာင္း၊ အေမရိကန္ ျပည္တြင္းစစ္ပြဲ (၁၇၇၅- ၁၇၈၃) ႏွင့္ ျပင္သစ္ျပည္တြင္းစစ္ပြဲ (၁၇၉၂) ကိုလည္းေကာင္း ျမင္သြားခဲ့ရသည္။
သူ႔တစ္သက္တာတြင္ စစ္ပြဲမ်ား၊ အာဏာလုပြဲမ်ား၊ ေသြးေခ်ာင္းစီးမႈမ်ားကို ေတြ႕ခဲ့ရသည့္ သမုိင္းဆရာ ဂစ္ဘြန္းသည္ "ေရာမလက္ နက္ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး ၿပိဳကြဲပ်က္စီးျခင္း" ဆိုသည့္ က်မ္းႀကီးကို ေရးရန္ ေရာမသမိုင္းကို ေလ့လာလိုက္သည့္အခါတြင္လည္း အလား တူ ေသြးေခ်ာင္းစီးမႈမ်ား၊ အာဏာလုပြဲမ်ား၊ စစ္ပြဲမ်ားကို ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ ေရာမသမုိင္းတြင္ ကိုယ့္တိုင္းျပည္ကို ေလလံပစ္သည့္ ပေရ တိုရီယန္း အေစာင့္တပ္မ်ားအေၾကာင္းကို သူေတြ႕သည္။ လင္ႀကီးကို သတ္၍ လင္ငယ္ကို နန္းတင္ေသာ မိဖုရား၊ သစၥာမဲ့ေသာ စစ္သူႀကီး၊ တူသားေနာင္မယ္တို႔ကို ရာထူးခန္႔ေသာ မူးမတ္ေသနာပတိမ်ား၊ အက်င့္ပ်က္၍ လာဘ္စားေသာ မင္းမႈထမ္း၊ ေသရာ ယစ္မူးေသာ ဘုရင္ စသည့္ ေရာမလက္နက္ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး၏ ရာဇဝင္ ဇာတ္ေဆာင္မ်ားကို သူေတြ႕ျမင္ခဲ့သည္။
ယင္းတုိ႔ကိုၾကည့္၍ ဂစ္ဘြန္းက သမုိင္းဆိုသည္မွာ ရာဇဝတ္မႈတို႔ကို စာရင္းတင္ထားသည့္ မွတ္ပုံတင္စာရင္းဟု ေခၚျခင္းျဖစ္ဟန္ တူသည္။
ျပင္သစ္ဧကရာဇ္ဘုရင္ နပိုလီယန္က "သမိုင္းဆိုသည္မွာ အမ်ားသေဘာတူထားသည့္ ပုံျပင္ျဖစ္သည္" ဟု ေျပာခဲ့ဖူးသည္။
နပိုလီယန္သည္ ဥေရာပတိုက္ႀကီးကို ေအာင္ျမင္ခဲ့သည္။ အာဖရိကတုိက္ကို သိမ္းပိုက္ရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ဖူးသည္။ နပိုလီယန္သည္ မူလ က အညတရ လူတစ္ေယာက္သာျဖစ္ခဲ့သည္။ သူသည္ ျပင္သစ္ထီးရိပ္ နန္းရိပ္ကိုပင္ ေရာက္ဖူးသူမဟုတ္။ သူ႔ကို အသိုင္းအဝိုင္း မ႐ွိ၊ အဆက္အသြယ္မ႐ွိ၊ အစဥ္အလာမ႐ွိ၊ သူသည္ ျပင္သစ္လူမ်ဳိးစစ္စစ္တစ္ေယာက္ပင္မဟုတ္။ အခ်င္းခ်င္းစကားမ်ားေနၾက ေသာ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံေရး ပါတီမ်ားထဲတြင္ သူသည္ ဘယ္ပါတီကိုမွ် မပါဘဲ တစ္ေကာင္ႂကြက္ဘဝျဖင့္ပင္ ေ႐ွ႕တန္းသို႔ ေရာက္လာခဲ့ သည္။
သူ႔လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဘက္မ်ား၏ ညံ့ဖ်င္းမႈ၊ ဆန္႔က်င္ဖက္ရန္သူမ်ား၏ ညံ့ဖ်င္းမႈ၊ လိမ္လည္ ေျပာဆိုမႈ၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ယုံၾကည္မႈ၊ အျမင္အက်ဥ္းေျမာင္းမႈတို႔ေၾကာင့္ သူသည္ ျပင္သစ္တပ္ႀကီး၏ အႀကီးအကဲျဖစ္လာခဲ့သည္။ ဤသုိ႔ျဖစ္သူသည္ သာမန္အညတရ ဘဝမွ ျပင္သစ္ျပည္ႏွင့္ ဥေရာပတိုက္ႀကီးကို စိုင္းပိုင္သည့္ ဘုရင္ဧကရာဇ္တစ္ပါး ျဖစ္လာခဲ့သည္။
ကမၻာတြင္ သူလုပ္သမွ်ေသာ အရာတိုင္းတြင္ သမုိင္းတြင္က်န္ရစ္ခဲ့မည္ဟု သူထင္သည္။ သူသည္ မင္းေကာင္းမင္းျမတ္တို႔ ေ႐ွးအ စဥ္အဆက္လုပ္ခဲ့သည့္ ထုံးတမ္းဓေလ့မွန္သမွ်ကို လိုက္လုပ္သည္။ သူ၏ ေအာင္ျမင္မႈမ်ား၊ စြမ္းေဆာင္ခ်က္မ်ား၊ ေကာင္းမႈကု သိုလ္မ်ားအား သမုိင္းဆရာတို႔မွ တဆင့္ ေမာ္ကြန္းတင္ေစသည္။ မင္းလိုလိုက္၍ မင္းႀကိဳက္ကို ေရးေနေသာ သမုိင္းဆရာမ်ားက လည္း သူေစသည့္အတိုင္း ေရးေပးၾကသည္။ ဤတြင္ နပိုလီယန္သည္ သမုိင္းကို သူဖန္တီးႏိုင္သည္ဟု အထင္႐ွိလာခဲ့ကာ သမုိင္း ဆိုသည္မွာ အမ်ားသေဘာတူ လက္ခံထားသည့္ ပုံျပင္ျဖစ္သည္။ (အမ်ားလက္ခံလွ်င္ သမုိင္း) ဟု ေျပာလာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
အေမရိကန္ ယာဥ္စက္ အေပါင္းတုိ႔၏ သရဖူမေဆာင္းေသာ ဘုရင္ျဖစ္သည့္ ဟင္နရီဖို႔က "သမုိင္းဆိုသည္မွာ အလိမ္အညာ အလ ကားအရာသာျဖစ္သည္" ဟု ေျပာခဲ့သည္။ ဟင္နရီဖို႔သည္ ႏုိင္ငံေရးကို ဆန္႔က်င္သူျဖစ္သည္။ သူသည္ စိတ္ဓာတ္ခြန္အားကို မယုံ၊ ႐ုပ္ဝတၳဳ၏ စြမ္းပကားကိုသာ ယုံၾကည္သူျဖစ္သည္။ ေခတ္၏ စာရိတၱဆိုင္ရာတန္ဖိုးမ်ား ဆိုသည္ သူ႔အတြက္ အေရးမႀကီး၊ အေရး ႀကီးသည္မွာ စက္မႈနည္းပညာကို ထုတ္လုပ္ေပးလိုက္ေသာ ႐ုပ္ဝတၳဳပစၥည္းမ်ားသာ ျဖစ္သည္။
ဤသို႔ျဖင့္ သမုိင္းႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ဒႆနမ်ားသည္ သူ႔ေခတ္ႏွင့္သူ ေပၚေပါက္လာခဲ့ၾကသည္။ ေပၚေပါက္ေနဆဲျဖစ္သည္။ ေနာင္ တြင္လည္း ေပၚေပါက္ေနၾကမည္သာျဖစ္သည္။
ဂစ္ဘြန္း၏ သမုိင္းအျမင္သည္ မဲေမွာင္ ညစ္ေထးေနေသာ ေရာမလက္နက္ႏုိင္ငံေတာ္ႀကီး သမုိင္းကိုၾကည့္၍ စိတ္ပ်က္ေနေသာ ၁၈ ရာစုႏွစ္ အဂၤလိပ္သမုိင္းဆရာတစ္ေယာက္၏ အျမင္ျဖစ္သည္။
နပိုလီယန္၏ သမုိင္းအျမင္သည္ တိုက္ပြဲတိုင္းတြင္ ေအာင္ျမင္မႈ သရဖူကို ေဆာင္းကာ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ယုံၾကည္မႈျဖင့္ ေက်နပ္ ေရာင့္ရဲေနေသာ ဆယ့္ကိုးရာစုႏွစ္အစ ဘုရင္ဧကရာဇ္တစ္ပါး၏ သမုိင္းအျမင္ျဖစ္သည္။ ဟင္နရီဖို႔၏ သမုိင္းအျမင္သည္ ဘ႑ာေရး ေအာင္ျမင္မႈကို ေက်နပ္ကာ စိတ္ပ်က္ေနေသာ သေဘာေကာင္းသည့္ ပရဟိတဝါဒီတစ္ဦး၏ အျမင္ျဖစ္သည္။
ဂစ္ဘြန္းႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ျဖစ္သည့္ ျမန္မာ့သမုိင္းဆရာႀကီး ဦးကုလား (၁၇၁၄- ၃၃ အထိ နန္းစံေသာ တနဂၤေႏြမင္းလက္ထက္) ၏ သမိုင္းအျမင္သည္လည္း စိတ္ဝင္စားဖြယ္ျဖစ္သည္။
ဦးကုလားက သူ၏ 'မဟာရာဇဝင္ႀကီးနိဒါန္း' တြင္ ဤသို႔ေရးခဲ့သည္။
'ရာဇာထာ ဋိကာ၊ မင္းစကား အစ႐ွိေသာ အၾကင္စကားသည္ ႐ွိ၏။ ထိုစကားသည္ ပါဠိေတာ္၌ သာမညအားျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရား သည္ နတ္႐ြာ နိဗၺာန္ႏွင့္ ဖီလာျဖစ္ေသာ စကားဟူ၍ အကယ္၍ကား ေဟာေတာ္မူအပ္၏႐ွင့္။ ထိုသို႔ေဟာေတာ္မူေသာ္လည္း ထုိသို႔ မင္းသည္ စဥ္လ်က္လည္း ကုန္ျခင္း ပ်က္ျခင္းသို႔ ေရာက္ခဲ့၏။ ဤသို႔ျဖစ္ေသာ အၾကင္စကားသည္ ႐ွိ၏။ ထိုစကားသည္ ကမၼ႒ာန္း ၏ အျဖစ္၌ တည္၏။ ထိုအက်င့္ေၾကာင့္ ေဟာေတာ္မူအပ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ အနိစၥ အစ႐ွိေသာ ကမၼ႒ာန္းႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ျမတ္ေသာသူ တို႔ႏွင့္ သာလွ်င္ ထိုက္ေသာ ဤရာဇဝင္က်မ္းကို မပ်ံ႕လြင့္ကုန္သည္ျဖစ္၍ ေကာင္းေသာ ႏွလုံး႐ွိကုန္ေသာ ပညာ႐ွိတုိ႔သည္ လာလင့္ ကုန္။ ဒီဃနိကာယ္ အစ႐ွိေသာ က်မ္းတို႔၌ မင္းစကား၊ ခိုးသူစကား၊ အမတ္ႀကီးစကား၊ စစ္သည္စကား၊ ေဘးစကား၊ ပစ္ခတ္ေသာ စကား၊ ထမင္းစကား၊ အေဖ်ာ္စကား၊ မုဆိုးအဝတ္စကား၊ အိပ္ရာေနရာစကား၊ ပန္းစကား၊ နံ႔သာစကား၊ အမ်ဳိးစကား၊ ႐ြာစကား၊ နိဂုံးစကား၊ ၿမိဳ႕စကား၊ ဇနပုဒ္စကား၊ မိန္းမစကား၊ ေယာကၤ်ားစကား၊ သူရဲစကား၊ ခရီးဆုံစကား၊ ေရ႐ွိရာအရပ္စကား၊ လြန္ေလ ၿပီးေသာ ေဆြေဟာင္း မ်ဳိးေဟာင္းစကား၊ အထူးထူးေသာ အက်ဳိးမ႐ွိေသာစကား၊ ေလာကကို အသို႔ဖန္ဆင္း၏ အစ႐ွိေသာ စကား၊ ဘာဂရမင္းတို႔၏စကား၊ အက်ဳိးမ႐ွိေသာ စကားကိုဆိုေသာ စကား၊ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ေသာစကား ဤစကားတို႔ကို နတ္႐ြာနိဗၺာန္မွ ဖီလာျဖစ္ ေသာစကားဟူ၍ ေဟာေတာ္မူသည္။
ထိုစကားတို႔၌ အက်ဳံးဝင္ေသာ မင္းစကား၊ ခုိးသူစကား၊ အမတ္ႀကီးစကား၊ စစ္ဂၤါစကား အစ႐ွိသည္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ရာဇဝင္က်မ္းကို ျပဳပါသျဖင့္ အဘယ္အက်ဳိး႐ွိပါမည္နည္း၊ မျပဳအပ္ဟူ၍ အျပစ္တင္ဖြယ္႐ွိ၍ ထိုအျပစ္ကို ေခ်အံ့ေသာငွာ ဆိုသတည္း။ အဘယ္သုိ႔ ထိုအျပစ္ကို ေခ်အံ့နည္း ဟူမူကား'
ထိုစကားတို႔တြင္ မင္းတုိ႔ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ မဟာသမၼတမင္းသည္လည္းေကာင္း၊ မႏၵတ္မင္းသည္ လည္းေကာင္း၊ ဓမၼာေသာက မင္းသည္လည္းေကာင္း ဤသို႔ႀကီးေသာ အာႏုေဘာ္႐ွိ၏။ ဤသို႔ အစ႐ွိေသာ နည္းျဖင့္ ျဖစ္ေသာ စကားသည္ မင္းစကားမည္၏။ ခုိးသူစကား အစ႐ွိသည္တုိ႔လည္း ဤနည္းအတူတည္း။ ထိုမင္းတို႔သည္ ဤမည္ေသာ မင္းသည္ အလြန္ အဆင္းလွ၏၊ ႐ႈခ်င္ဖြယ္ ႐ွိ၏။ ဤသို႔ အစ႐ွိေသာနည္းျဖင့္ အိမ္၌ေနေသာ လူတို႔၏ စကားသည္သာလွ်င္ နတ္႐ြာနိဗၺာန္မွ ဖီလာျဖစ္ေသာ စကားမည္သည္ ျဖစ္၏။ ဤသို႔ ႀကီးေသာ အာႏုေဘာ္႐ွိသည့္ ထိုမင္းစဥ္ လွည့္လည္းပ်က္ျခင္း ကုန္ျခင္းသို႔ ေရာက္၏။ ဤသို႔ေသာ စကားသည္သာ ကမၼ႒ာန္း၏ အျဖစ္၌တည္၏။
ဤသုိ႔ ပါဠိ၌ မင္းစကားအ႐ွိကုန္ေသာ စကားတုိ႔ကို တိရိစၦာနကထာဟူ၍ သာမည ေဟာေတာ္မူေသာ္လည္း ျမတ္စြာဘုရားအလို ေတာ္ကို သိကုန္ေသာ အ႒ကထာဆရာတို႔သည္ မဟာသမၼတမင္း၊ မႏၵတ္မင္း၊ ဓမၼာေသာကမင္းတို႔သည္ ႀကီးေသာအာႏုေဘာ္႐ွိ ကုန္၏။ ဤသို႔ အစ႐ွိသည္ျဖင့္ အိမ္၌ ေနသာ လူတို႔၏ စကားသည္သာလွ်င္ တိရိစၦာန ကထာမည္၏။ ထိုသို႔ေသာ မင္းစဥ္လွည့္ လည္း ပ်က္ျခင္း ကုန္ျခင္းသုိ႔ ေရာက္ခဲ့၏ ဟူ၍ ဆုိေသာစကားသည္ ကမၼ႒ာန္း အျဖစ္၌တည္၏ ဟူ၍ ဝိေသသအားျဖင့္ ခြဲျခမ္း၍ ဖြင့္ ေတာ္မူေသာေၾကာင့္ ယခုျပဳလတၱံေသာ ရာဇဝင္က်မ္းသည္လည္း ေဂဟသႎတ ကထာျဖင့္ သာမည္ မဆိုမူ၍ အနိစၥႏွင့္ယွဥ္ေသာ ကမၼ႒ာန္းစကားဆိုလတၱံ႔သည္ျဖစ္၍ သူေတာ္ေကာင္းတို႔သည္ မ်ားေသာ အစီးအပြား ျဖစ္လတၱံ႕၊ ေကာင္းမြန္နာကုန္ရ၏။ ဤသို႔ အျပစ္ကို ခ်ျပရာသတည္း'
မင္းစကား၊ မူးမတ္စကား၊ စစ္သည္စကား၊ သူရဲစကားစသည္တို႔သည္ ထမင္းစကား၊ အေဖ်ာ္စကား၊ ပန္းစကား၊ နံ႔သာစကား၊ စသည္တို႔ကဲ့သို႔ အသိမ္အဖ်င္း စကားမွ်သာ ျဖစ္ေၾကာင္း ထိုစကားမ်ားသည္ အ႒ကထာတို႔၌ တိရစၦာနကထာဟုဆိုေၾကာင္း၊ သို႔ရာ တြင္ ဘုန္းတန္ခိုးႀကီးေသာ မင္းျဖစ္ေစ၊ တစ္ေန႔တြင္ ကုန္ျခင္း ပ်က္ျခင္းသို႔ ေရာက္ၾကရသည္ဟု တရားသေဘာျဖင့္ ၾကည့္လွ်င္ သမုိင္းသည္ ယုတ္ညံ့ေသာ တိရစၦာန ကထာမဟုတ္ဘဲ ျမတ္ေသာ ကမၼ႒ာန္းစကားသာျဖစ္ေၾကာင္း မိမိသည္ 'မဟာရာဇဝင္ႀကီး' ကို ေရးရာတြင္ ထိုအျမင့္ျဖင့္ေရးေၾကာင္းျဖင့္ ဦးကုလားက နိဒါန္းတြင္ ေ႐းခဲ့သည္။

ခရစ္ယန္တစ္ေယာက္သည္ သမုိင္းကို ခရစ္ယာန္အမည္ျဖင့္ ၾကည့္သကဲ့သို႔ ဦးကုလားသည္လည္း သမုိင္းကို ဗုဒၶဘာသာအျမင့္ျဖင့္ ၾကည့္ခဲ့ေလသည္။
သမုိင္း၌ မည္မွ် ဘုန္းတန္ခိုးအာႏုေဘာ္ႀကီးေသာ မင္းျဖစ္ေစ၊ တေန႔တြင္ ပ်က္ျခင္း ကုန္ျခင္းသို႔ ေရာက္ရာ၏။ ဤသေဘာသည္ ကမၼ႒ာန္းအျမင္ျဖစ္၍ ထိုကမၼ႒ာန္းအျမင္သည္ပင္ ဦးကုလား၏ သမုိင္းအျမင္ ျဖစ္ေလသည္။

ျမသန္းတင့္
သမိုင္းစကား ပန္းစကားစာအုပ္မွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္။

No comments: