စာဆိုေငြတာရီ
သန္း၀င္းလႈိင္
မတ္ ၂၇၊ ၂၀၁၁
ျမန္မာကဗ်ာဆရာႀကီး ဒဂုန္တာရာက “ကဗ်ာဆိုတာ ရင္ခုုန္သံကို ေဖၚၫြန္းသည့္အရာ” ဟု အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခဲ့ဖူးသည္။ မွန္ေပသည္။ ကဗ်ာဆိုသည္မွာ ရင္ခုန္သံကို ေဖၚၫႊန္းသည့္ အႏုပညာ ပစၥည္းတခုပါ။ ေကာင္းၿပီ။ ကဗ်ာဆိုသည္မွာ ရင္ခုန္သံကို ေဖၚၫြန္းသည့္ အရာဆိုလွ်င္ အဆိုပါ ရင္ခုန္သံဆိုသည္မွာ မည္သူ၏ ရင္ခုန္သံလဲ။ ကဗ်ာဆရာ ျဖတ္သန္း ႀကီးျပင္းရသည့္ ေခတ္၊ တနည္း ကဗ်ာဆရာ၏ ေခတ္ၿပိဳင္လူထု၏ ရင္ခုန္သံ လူထုခံစားခ်က္ကို ဆိုလုိသည့္ သေဘာပင္ျဖစ္သည္။
လူထု၏ ခံစားခ်က္၊ လူထု၏ ရင္ခုန္သံကို ကိုယ္စားျပဳ ေရးဖြဲ႕ထားေသာ ေငြတာရီ၏ “ေႂကြပြင့္ ေကာက္စဥ္က” ဟု ေခါင္းစဥ္ေပးထားေသာ ကဗ်ာေလးကို ဖတ္႐ႈခံစားၾကည့္ၾကပါစို႔။ အဆိုပါကဗ်ာကို လြန္ခဲ့ေသာ ၅၁ ႏွစ္ ၁၉၆၈ ျပည့္ႏွစ္က ထုတ္ေ၀ခဲ့ေသာ “ေငြတာရီကဗ်ာ ၁၀၀ ” စာအုပ္ထဲ၌ ထည့္သြင္းထားေသာ ကဗ်ာျဖစ္သည္။
ေႂကြပြင့္ေကာက္စဥ္က
ေလအေ၀ွ႔မွာလ
ေနေသြ႕ကာအညွာလိမ္တဲ့
ပါမွိန္မွိန္ပြင့္လႊာေဟာင္းငယ္တို႔
ရင့္ေညာင္းကာ ဘ၀ကူးသည္ထင့္
မူးေဝေအာင္ခ်ာခ်ာလည္၍
သည္ေျမဆီေ႐ႊရည္ပြင့္ငယ္လို႔
ေႂကြလြင့္၍ေနစဥ္၀ယ္
အပင္ေအာက္တေယာက္သည္စာဆိုျဖင့္
႐ႊင္မခ်ိေျမ႕မခ်မ္းႏိုင္ဘု
ေႂကြပန္းလႊာေျမမွာစီေတာ့
သီကရီေကာက္ယူႏွမ္းမိငဲ့
ဪ… အလြမ္းသည္လိုေထြေတာ့
ပြင့္ဝါေႂကြသူေလသိမွာလွ
အေႂကြေစာသူငယ္
ႏွေျမာတြယ္တာတာျဖင့္
ဘယ္အခါဘယ္မွာဆံုးႏိုင္လိမ့္
ႏွလံုးဘ၀င္ဆူေပါ့
မ႐ႊင္သူႏႈတ္ေႁခြလႊတ္ပါလို႔
အတြတ္တြတ္ဆိုကာရယ္
ေျဖဖြယ္ျဖင့္ရွိလိမ့္လား
သည္အခိုက္မွာကို
ပင္ထက္ေငြေရာင္စိုတဲ့
ဖူးငံုပ်ဳိထိုတသင္းေတြက
ေလညင္းမွာ တႀကိဳင္ႀကိဳင္နဲ႔
ဘယ္ယိုင္ညာယိုင္ငဲ့ရာမွ
“ေနာင္ရဲ႕မငိုပါႏွင့္
ၾကည္ၫိဳကာေနာင္ျမတ္ႏိုးတာျဖင့္
ေဝၿဖိဳးေအာင္ေရစင္ျဖာပါ့
ေႂကြပြင့္မတြယ္တာနဲ႔
ဖူးညာသာထူးစြာပြင့္ေအာင္လို႔
ပင္ေဗြကိုစဥ္အေျချမွင့္ပါ” တဲ့
ကူခ်င့္ေအာင္သူကေျပာေလေတာ့
ပင့္ေလမွာပြင့္ေႂကြနဲ႔ေမွ်ာရာက
ဖူးဆီကိုဦးလည္လို႔ေစာမိရဲ႕
လွေသာပင္ယံေဗြက
ငံုတံေတြေ႐ႊရည္လွ်မ္းမွာျဖင့္
စာဆိုေမာင္ေမွ်ာ္ေယာင္မွန္းလို႔ရယ္
လြမ္းခဲ့မိတကား။
စာဆို ေငြတာရီက သူ႔ကဗ်ာတြင္ အတန္ငယ္ျမင့္သည့္ ပန္းပင္ထက္မွ ပန္းကေလး တပြင့္ ခ်ာလည္ခ်ာလည္ႏွင့္ ေႂကြက်သြားပံု၊ ၫိႈးငယ္စြာေသာလူေယာက္ ပန္းပြင့္ကေလးကို ႏွေျမာတသကာ ယုယုယယ ေကာက္ယူေနပံုႏွင့္ အပင္ထက္ရွိ ဖူးငံုကေလးမ်ားကို ေမာ့ၾကည့္ေနပံု၊ ပန္းငံုက ေလးမ်ားကသူ႔ကို-
“ငိုမေနပါနဲ႔၊ ပန္းပြင့္ကို ခင္မင္ျမတ္ႏိုးရင္ အပင္ကုိေရေလာင္းပါ၊ ေႂကြေလတဲ့ အပြင့္ကို တြယ္တာ မေနပါနဲ႔ေတာ့။ အပင္မွာ က်န္တဲ့ အဖူးကေလးေတြ ကားကားစြင့္စြင့္ ပြင့္လန္းလာေအာင္ အပင္ကိုသာ ေျမေတာင္ေျမွာက္ေပးပါ”ဟု ေျပာေနဟန္ စာဆို၏ ခံစားခ်က္ကို ထင္ဟပ္ဖြဲ႕ဆိုထားေပ သည္။
ေငြတာရီသည္ ဤကဗ်ာကေလးကို အဘယ္အခါက ေရးစပ္သီကံုးခဲ့ေလသနည္း။ သူ ကိုယ္တိုင္ ပန္းပြင့္ေႂကြကေလးမ်ားကို ေကာက္ရင္း ဤကဗ်ာကို စပ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေလသလား။ အမွန္ စင္စစ္ ေျပာရလွ်င္ ထိုစဥ္အခါက ေငြတာရီမွာ ျမန္မာစာေပ ပန္းဥယ်ာဥ္ထဲတြင္ ရွန္သန္ႀကီးထြားဆဲ အသက္(၃၃) ႏွစ္အရြယ္ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၁၉ ရက္ေန႔တြင္ အေႂကြေစာခဲ့ရေလသည္။
စာဆို ေငြတာရီသည္ ပန္းကေလး ေငြတာရီကို “အေႂကြေစာသူငဲ့” ဟုတသဖြဲ႕ဆိုျခင္း ျဖစ္ေလသလား။ ေငြတာရီက ေငြတာရီကို အေႂကြေစာသူငဲ့ဟု တသခဲ့သလား။ ကဗ်ာ ဆံုးသြားေသာ္လည္း ကြ်ႏု္ပ္၏ အေတြးမ်ားမွာ မဆံုးႏုိင္ေအာင္ ခ်ာခ်ာလည္ေနေလသည္။
ယင္းကဗ်ာကိုေလးကို ေရးဖြဲ႕ခဲ့ေသာ ေငြတာရီ၏ အမည္အရင္းမွာ ေဒၚခင္ရီျဖစ္သည္။ ၁၉၂၅ ခုႏွစ္ ေဖာေဖၚ၀ါရီလ (၁၆) ရက္ေန႔၌ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ဖြားျမင္ခဲ့သည္။ မိဘမ်ားမွာ ၿဗိတိသွ် ဘားမားဦးၫြန္႔၊ ေဒၚခ်စ္တင္တို႔ျဖစ္သည္။ ေငြတာရီအသက္ ၁၈ ႏွစ္အရြယ္တြင္ မိခင္ကြယ္လြန္၍ အသက္ (၃၂) အရြယ္တြင္ ဖခင္ကြယ္လြန္ခဲ့သည္။
ေငြတာရီသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ၿမိဳ႕မမိန္းကေလး အထက္တန္းေက်ာင္း (ယခုဒဂံု အ ထ က- ၃) ၌ ပညာသင္ယူသည္။ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္ အသက္ (၁၄) ႏွစ္အ ရြယ္ (၉) တန္း အေရာက္တြင္ က်န္းမာေရး မေကာင္းသျဖင့္ ေက်ာင္းထြက္လိုက္ရသည္။ ဂ်ပန္ေခတ္ႏွင့္ စစ္ၿပီးေခတ္တြင္ ေရွးေဟာင္း ျမန္မာစာေပကို ဗိုလ္မူးဘေသာင္း (ေမာင္သုတ) ထံမွ သင္ယူသည္။ ထို႔ေနာက္ အဂၤလိပ္စာကို ဆရာမႀကီးမစၥက္မန္ရိုးထံမွ သင္ယူသည္။
ေငြတာရီသည္ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္အသက္ ၂၇ ႏွစ္အရြယ္တြင္ ဦး၀င္းေမာင္ (မင္းယုေ၀) ႏွင့္ အိမ္ေထာင္ျပဳခဲ့သည္။ မင္းယုေ၀ႏွင့္ အိမ္ေထာင္ျပဳသည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ေငြတာရီက “လွည္း ယဥ္ကေလးစီးကာလည္” ကဗ်ာႏွင့္ “ေတာသူရြာ၀င္” ကဗ်ာတို႔ကို ဖြဲ႕ဆိုခဲ့သည္။
ေငြတာရီသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အရပ္ရပ္သို႔သာမက ႏိုင္ငံျခား တိုင္းျပည္မ်ားသို႔ပါ ခရီးလွည့္ လည္ သြားခဲ့သည္။ ၁၉၄၈ခုႏွစ္တြင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံသို႔ သြားခဲ့၏။ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္တြင္ ခင္ပြန္းသည္ မင္း ယုေ၀ပညာဆည္းပူးရာ လန္ဒန္တကၠသိုလ္ အဂၤလန္ျပည္သို႔ လိုက္ပါသြားခဲ့သည္။ ေငြတာရီသည္ မင္းယုေ၀ႏွင့္အတူ အဂၤလန္ျပည္အတြင္း လက္လွမ္းမီရာ အရပ္မ်ားသို႔ အခ်ိန္ရလွ်င္ ရသလိုခရီး ဆန္႔ခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္ နယ္သာလန္၊ ဘယ္ဂ်ီယမ္၊ ျပင္သစ္၊ အီတလီ၊ ဆြစ္ဇာလန္စသည္ ႏိုင္ငံမ်ား သို႔လည္း သြားေရာက္ လည္ပတ္ခဲ့သည္။
ျမန္မာျပည္သို႔ သေဘာၤျဖင့္ အျပန္တြင္ အီဂ်စ္၊ သီဟို၌ (သီရိလကာၤ) ႏုိင္ငံမ်ားသို႔ ေခတၱ ၀င္ေရာက္ လည္ပတ္ခဲ့ေသးသည္။
ထို႔ေနာက္ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္မတ္လ ၁၉ ရက္ေန႔တြင္ ႐ုတ္တရက္ အမ်ဳိးသမီးေရာဂါ ျဖစ္ပြားကာ ကြယ္လြန္သြားခဲ့ေလသည္။ ကြယ္လြန္ခ်ိန္၌ အသက္ (၃၃) ႏွစ္မွ်သာ ရွိေသးသည္။ တဦးတည္းေသာ သမီးကေလး ခင္နီ၀င္း (ယခု က်ဳိင္းထံုတကၠသိုလ္ ျမန္မာစာတဲြဖက္ပါေမာကၡ) က်န္ရစ္ခဲ့သည္။
ေငြတာရီသည္ ကဗ်ာကို ငယ္စဥ္ကပင္ ၀ါသနာထံုခဲ့သည္။ အသက္ ၁၂ ႏွစ္အရြယ္ ခုႏွစ္တန္းမွစ၍ ကဗ်ာကို စတင္ဖဲြ႕ဆိုသည္။ ၁၉၄၁ ခုႏွစ္တြင္ ဆရာေဇာ္ဂ်ီႏွင့္ ဆရာမင္းသု၀ဏ္တို႔၏ ကဗ်ာမ်ားကို ေသခ်ာစြာ ေလ့လာ၍ စနစ္တက် ဖြဲ႕ဆိုႏိုင္ခဲ့သည္။ ကဗ်ာပုဒ္ေရ (၈၀၀) ေက်ာ္ေရး ဖြဲ႕ႏိုင္ခဲ့ၿပီး ပုဒ္ေရ (၄၀၀) ေက်ာ္ကို ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့သည္။
ေငြတာရီသည္ စာေပဗိမာန္ဆုကို ႏွစ္ႀကိမ္ ဆြတ္ခူးရရွိခဲ့သည္။ အီစြတ္ပံုျပင္ကိုလည္း မင္းယုေ၀ႏွင့္ တြဲဖက္၍ ဘာသာျပန္ဆို ထုတ္ေ၀ရာ၊ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္တြင္ စာေပဗိမာန္ ဘာသာျပန္ဆု ရရွိ ခဲ့သည္။ ေငြတာရီ ကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ မင္းယုေ၀ ေရြးခ်ယ္ထုတ္ေ၀ခဲ့ရာ ၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္အတြက္ စာေပ ဗိမာန္ (ကဗ်ာ) ဆုကို ရရွိခဲ့သည္။
ေငြတာရီသည္ သူ႔စာမ်ား၊ ကဗ်ာမ်ားကို စာနယ္ဇင္း အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔၌ ေရးသား ေဖၚျပခဲ့သည္။ ေငြတာရီ ေရးသားထုတ္လံုးခ်င္းစာအုပ္မ်ားမွာ (၁) “မင္ေဆးရည္ပဲမႈန္သလားႏွင့္ ကဗ်ာရွင္ ၀တၳဳတိုမ်ား” (၁၉၄၄)၊ (၂) “မာလာၿမိဳင္ကဗ်ာမ်ား” (၁၉၄၇)၊ (၃) “ရတနာကဗ်ာမ်ား” (မင္းယုေ၀ႏွင့္ တြဲ၍ ၁၉၅၄)၊ (၅) “ကဗ်ာ ၁၀၀” (၁၉၆၀)၊ (၆) “ဆုႏွင့္ အျခား၀တၳဳတိုမ်ား” (၁၉၆၅) တို႔ ျဖစ္သည္။
ေငြတာရီကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္ကို ၁၉၆၈ ခုႏွစ္တြင္ စုစည္း ထုတ္ေ၀ခဲ့သည္။ ခင္ပြန္းျဖစ္သူ မင္းယုေဝက ကြယ္လြန္သူ ေငြတာရီအထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ “ေငြတာရီ” မဂၢဇင္းကိုတည္ေထာင္၍ ၁၉၆၀ ျပည္ႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ (၁) ရက္ေန႔မွ စတင္ထုတ္ေ၀ခဲ့သည္။ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ ၃၁ ရက္ေန႔ အထိ ပုဂၢလိကပိုင္အျဖစ္ ထုတ္ေ၀၍ ၁၉၆၁ ခု ႏို၀င္ဘာလမွစ၍ ျမ၀တီပံုႏွိပ္တိုက္ပိုင္ အျဖစ္သို႔ေျပာင္း ေပးခဲ့ရာ ယေန႔တိုင္ လစဥ္ ထုတ္ေ၀ေနဆဲ ျဖစ္သည္။
မိုးမခမွ ကူးယူပါသည္။
No comments:
Post a Comment