ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၉၃၄ ခုႏွစ္တြင္ 'သမုိင္းကိုေလ့လာျခင္း' ဆိုသည့္ သမုိင္းက်မ္းႀကီးတစ္ေစာင္ ေပၚထြက္ခဲ့သည္။ ပထမသုတ္အျဖစ္ အတြဲ သုံးတြဲကို ၁၉၃၄ ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ေဝခဲ့သည္။ ဒုတိယအသုတ္အျဖစ္ အတြဲ သုံးတြဲကို ၁၉၃၉ ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ေဝခဲ့သည္။ တတိယ အသုတ္အျဖစ္ အတြဲ ေလးတြဲ (အတြဲ ၇ မွ၊ အတြဲ ၁၀) ကို ၁၉၅၄ ခုႏွစ္တြင္ အၿပီးသတ္ထုတ္ေဝခဲ့သည္။ ပထမတြဲႏွင့္ ေနာက္ဆုံးတြဲ ထုတ္ေဝခဲ့သည့္ ကာလသည္ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ ကြာျခားသည္။
အတြဲ ဆယ္တြဲ႐ွိ ထိုၾကမ္းႀကီးသည္ စာမ်က္ႏွာေပါင္း ၆,၂၉၀၊ စာလုံးေရ ၃,၁၅၀,၀၀၀ ခန္႔ႏွင့္ အၫႊန္း စာရင္း ၁၉,၀၀၀ ႐ွိၿပီး အၫႊန္း စာမ်က္ႏွာခ်ည္း ၃၃၂ မ်က္ႏွာ႐ွိသည္။
ထို 'သမုိင္းကို ေလ့လာျခင္း' က်မ္းႀကီးကို ျပဳစုသူမွာ ၿဗိတိသွ်သမုိင္းဆရာႀကီး ပါေမာကၡ အာႏိုး တြိဳင္ဘီျဖစ္သည္။ သူ႔သမိုင္းက်မ္းကို မတ္ဝါဒသမားမ်ား၊ လက္ဝဲဝါဒကို လက္ခံၾကသည့္ သမုိင္းဆရာမ်ားက ေဝဖန္တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကသည္။ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီဝါဒကို လက္ခံသည့္ သမုိင္းဆရာမ်ားကလည္း ေဝဖန္တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ေသာ ဗရင္ဂ်ီ ဘာသာဝင္ သမုိင္းဆရာမ်ားက လက္ခံခဲ့ ၾကၿပီး အခ်ဳိ႕ေသာ ခရစ္ယာန္ ဘာသာဝင္ သမိုင္းဆရာမ်ားကလည္း ေဝဖန္တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကသည္။
တြိဳင္ဘီသည္ သမုိင္းကို ၾကည့္ျမင္ရာတြင္ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားကိုလည္း အေရးမထား။ သူ႔အဖို႔ ေနဘူခက္ေနဇာႏွင့္ နပိုလီယန္၊ ႐ွာလမိန္း ႏွင့္ ႐ွီဟြန္တီ၊ အက္လက္ဇႁႏၵႏွင့္ အေနာ္ရထာ၊ ဟန္နီေဘာႏွင့္ ဟီ႐ိုဟီတို၊ လက္ကြန္းႏွင့္ လီနင္၊ ပီတာဘုရင္ႏွင့္ ပုတ္ရဟန္းမင္း ႀကီးစသည့္ လူပုဂၢဳိလ္မ်ားသည္ သမိုင္းက ေလ့လာရမည့္ ယူနစ္မ်ား မဟုတ္။
သမုိင္းကေလ့လာရမည့္ ယူနစ္မွာ ကမၻာတြင္ ေပၚထြန္းခဲ့သည့္ ယဥ္ေက်းမႈႀကီးမ်ားသာ ျဖစ္သည္ဟု ပါေမာကၡ တြိဳင္ဘီယူဆသည္။ ကမၻာေပၚတြင္ ယခုအခ်ိန္အထိ ယဥ္ေက်းမႈႀကီးေပါင္း ၂၉ ခု ထြန္းကားခဲ့သည္။ ယင္းတုိ႔အနက္ ယဥ္ေက်းမႈႀကီး သုံးခုသည္ ယဥ္ ေက်းမႈႀကီးအျဖစ္ ထြန္းကားျခင္းမျပဳမီ သေႏၶသားဘဝတြင္ ပ်က္စီးသြားခဲ့ၾကသည္။ ထိုယဥ္ေက်းမႈ သုံးခုကို ပါေမာကၡတြိဳင္ဘီက 'ေလွ်ာေမြး' ယဥ္ေက်းမႈဟု အမည္ေပးထားသည္။ ေနာက္ယဥ္ေက်းမႈ ငါးခုမွာ ေဖြးဖြားလာခဲ့ေသာလည္း ဖြံ႕ၿဖိဳးႀကီးထြားျခင္း မ႐ွိ ေတာ့ဘဲ 'ရပ္တန္႔' သြားေသာ ယဥ္ေက်းမႈျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ 'ေလွ်ာေမြး' ယဥ္ေက်းမႈ သုံးခုႏွင့္ 'ရပ္တန္႔' သြားေသာ ယဥ္ေက်းမႈ ငါးခုတို႔ကို ဖယ္လိုက္လွ်င္ ကမၻာ့သမိုင္းတြင္ ထြန္းကားခဲ့သည့္ ယဥ္ေက်းမႈႀကီးေပါင္း ၂၁ ခုသာ ႐ွိသည္ဟု ပါေမာကၡတြဳိင္ဘီက ေရ တြက္ျပသည္။
ပါေမာကၡ တြဳိင္ဘီက ယဥ္ေက်းမႈႀကီး ၂၁ ခုကို ေရတြက္ျပၿပီးေနာက္ ထိုယဥ္ေက်းမႈႀကီးမ်ား၏ အတက္ႏွင့္ အက်၊ အဆန္းႏွင့္ အ ဆုတ္၊ အျမင့္ႏွင့္ အနိမ့္တို႔ကို ေျခရာခံျပသည္။ ယဥ္ေက်းမႈႀကီးတုိင္းတြင္ အပိုင္းအျခား ေလးခု႐ွိေၾကာင္း၊ ယင္းတို႔မွာ ေမြးဖြားခ်ိန္၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးခ်ိန္၊ ၿပိဳကြဲခ်ိန္ႏွင့္ ပ်က္စီးခ်ိန္တို႔ ျဖစ္ေၾကာင္းျဖင့္ ယဥ္ေက်းမႈႀကီးမ်ား၏ ခႏၶာေဗဒကို ခြဲျခားစိတ္ျဖာ ျပသြားသည္။
တဖန္ ထိုယဥ္ေက်းမႈႀကီး၏ ပ်က္စီးက်ဆုံးခ်ိန္ ကာလတြင္လည္း အဆင့္ေလးဆင့္ ႐ွိေၾကာင္း၊ ပထမ အဆင့္မွာ ဖ႐ိုဖရဲ ျဖစ္ခ်ိန္ႏွင့္ စုစည္းခ်ိန္ ျဖစ္ၿပီး ထိုအျဖစ္မ်ဳိး သုံးႀကိမ္ခြဲ ျပန္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ပထမစက္ဝိုင္း တစ္ပါတ္ခြဲသည္ ယဥ္ေက်းမႈ က်ဆင္းခ်ိန္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဒုတိယစက္ဝိုင္း တစ္ပတ္ခြဲသည္ အေတာ္အတန္ ၿငိမ္သက္ေသာ ကမၻာလုံးဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ တတိယစက္ဝုိင္း တစ္ပတ္ခြဲသည္ ကမၻာလုံးဆိုင္ရာ ႏုိင္ငံေတာ္မ်ား ၿပိဳကြဲသြားၿပီး ယဥ္ေက်းမႈ တစ္ခုလုံး ဗုန္းဗုန္းလဲ က်ဆုံးပ်က္စီးသြားသည့္ အဆင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မည္သည့္ ယဥ္ေက်းမႈမဆို ထုိဖ႐ိုဖရဲျဖစ္မႈႏွင့္ စုစည္းမႈစက္ဝန္း သုံးပတ္ခြဲကို ျဖတ္သန္းၿပီးမွသာလွ်င္ ဗုန္းဗုန္းလဲ ပ်က္စီးျခင္းသုိ႔ ေရာက္သြားေၾကာင္းျဖင့္ သမုိင္း၏ နိယာမမ်ားကို ႐ွာေဖြေဖာ္ထုတ္ရန္ ႀကိဳးစားခဲ့သည္။
ပါေမကၡ တြဳိင္ဘီသည္ သမုိင္းနိယာမမ်ားကို ႐ွာေဖြရန္ ႀကိဳးပမ္းရာတြင္ လက္တင္- ခရစ္ယန္ ယဥ္ေက်းမႈဟု ေခၚေသာ ယခု ကြ်န္ ေတာ္တို႔ ျဖစ္သန္းေနသည့္ ေခတ္သစ္အေနာက္တိုင္း ယဥ္ေက်းမႈႀကီးကို ၾကည့္၍ အျခားေသာ ယဥ္ေက်းမႈကိုလည္း ပုံစံငယ္မ်ား တည္ေဆာက္ကာ သက္ေသျပသြားခဲ့သည္။
လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း ငါးရာခန္႔ကစ၍ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျဖတ္သန္းေနထိုင္ရာ အေနာက္ပိုင္း ယဥ္ေက်းမႈႀကီးသည္ ၿပိဳကြဲက်ဆုံးသည့္ အ ဆင့္သုိ႔ေရာက္ေနၿပီဟု ပါေမာကၡတြဳိင္ဘီက သတ္မွတ္သည္။ သူက ထိုအႏွစ္ငါးရာအတြင္းတြင္ အေနာက္တုိင္း ယဥ္ေက်းမႈႀကီး ျဖတ္သန္းသြားရသည့္ စစ္ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သံသရာ စက္ဝုိင္းမ်ားကိုလည္း ေရတြက္၍ ျပသြားသည္။ ထိုသို႔ ျပဆိုရာတြင္ သူက ဥေရာပႏိုင္ငံေတာ္ စနစ္ကို အေျခခံ၍ စစ္ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သံသရာစက္ဝိုင္း လည္ပတ္ပုံကို တင္ျပသြားျခင္းျဖစ္သည္။
သူ႔အဆိုအရ ဥေရာပႏုိင္ငံေတာ္ စနစ္ထဲတြင္ အင္အားႀကီး ႏိုင္ငံမ်ား႐ွိခဲ့ၾကသည္။ ျပင္သစ္၊ ၾသစထရီးယား၊ ပရပ္႐ွား၊ ဆြီဒင္၊ အဂၤလန္၊ နယ္သာလင္စသည့္ တိုင္းျပည္တို႔သည္ ဥေရာပႏုိင္ငံေတာ္ စနစ္ထဲမွ အင္အားႀကီးႏိုင္ငံေတာ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ထိုႏိုင္ငံ ႀကီးမ်ားသည္ အင္အားကို ခ်ိန္ခြင္ညွကဲ့သုိ႔ ညီေအာင္ ၫွိသည့္နည္းျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ထိန္းသိမ္းခဲ့ၾကသည္ဟု တြဳိင္ဘီက တင္ျပ သည္။ ယင္းတုိ႔အထဲမွ ႏိုင္ငံတစ္ခုခုက ဗိုလ္က် လႊမ္းမိုးျခင္းမျပဳႏိုင္ရန္ က်န္သည့္ ႏိုင္ငံမ်ားက မဟာမိတ္ဖြဲ႕၍ ထိန္းသိမ္းၾကသည္။ 'ကြ်ႏု္ပ္တို႔၏ အက်ဳိးစီးပြားသာလွ်င္ ထာဝရႏွင့္ ေရ႐ွည္ျဖစ္ေပသည္' ဟု ၁၈၄၈ ခုႏွစ္တြင္ ၿဗိတိသွ်ႏိုင္ငံေရး သုခမိန္ တစ္ဦးျဖစ္သူ ေလာ့ဒ္ ပါမာစတန္က ေျပာခဲ့ဖူးသည္။ ပါေမာကၡတြဳိင္ဘီက ထိုစကားကို ကိုးကားကာ အင္အားခ်ိန္ခြင္ၫွာ ၫွိျခင္းျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ကို ထိန္းသိမ္းႏိုင္သည္ဟု တင္ျပသြားခဲ့သည္။
သို႔ရာတြင္ ထိုသုိ႔ အင္အားခ်ိန္ခြင္ၫွာကို ညီေအာင္ ထိန္းထားသည့္ ၾကားမွ အင္အားႀကီးႏုိင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံကသာလြန္သြားကာ ဗိုလ္ က်အႏုိင္က်င့္လာသည့္ အခါမ်ဳိးတြင္ အျခား က်န္အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ားက သူ႔ကို ဝိုင္းဝန္တိုက္ခိုက္ လာခဲ့ၾကသည္။ ထိုအခါမ်ဳိးတြင္ 'အေထြေထြ စစ္ပြဲႀကီး' ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္ကို အေထြေထြ စစ္ပြဲႀကီး ၿပီးသြားသည့္အခါတြင္ ကမၻာသမိုင္းသည္ ယာယီၿငိမ္းခ်မ္း ေရး ကာလသုိ႔ ျပန္ေရာက္သြားခဲ့သည္။ ဗိုလ္က်သည့္ႏိုင္ငံ ႐ႈံးသြားၿပီ ကမၻာတြင္ ယာယီၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ရေနခ်ိန္ဟူ၍ ေပၚလာ သည္။ ထိုအခ်ိန္ကို ပါေမာကၡတြဳိင္ဘီက 'အသက္႐ႉေပါက္ ရခ်ိန္' ဟု အမည္ေပးသည္။ ထို႔ေနာက္ စစ္အတြင္းက ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ျပႆနာမ်ား၊ စစ္ေနာက္ဆက္တြဲ ျပႆနာမ်ားက မေျပမလည္ က်န္႐ွိေနေသးသည္။ ထိုအခါမ်ဳိးတြင္ တစ္ဘက္ႏွင့္တစ္ဘက္ စစ္ပြဲ ကေလးေတြ ျဖစ္ကုန္ၾကျပန္သည္။ ထိုစစ္ပြဲမ်ဳိးကုိ သူက 'ေနာက္ဆက္တြဲ စစ္ပြဲကေလးမ်ား' ဟု ေခၚလိုက္သည္။ ထို ေနာက္ဆက္တြဲ စစ္ပြဲကေလးမ်ား ၿပီးဆုံးသြားသည့္အခါတြင္မွ 'အေထြေထြၿငိမ္းခ်မ္းေရး' ကို ရ႐ွိလာခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္တြင္ အေထြ ေထြစစ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကာလ ကုန္ဆုံးသြးကာ 'ေ႐ွ႕ေျပးစစ္႔ြဲကေလးမ်ား' ေပၚေပါက္လာၾကျပန္သည္။ ထိုေ႐ွ႕ေျပး စစ္ပြဲကေလးမ်ား မွာ တစ္ဆင့္ 'အေထြေထြ စစ္ပြဲႀကီး' တစ္ခု ေနာက္ထပ္ျဖစ္လာခဲ့ျပန္သည္ဟု ပါေမာကၡတြိဳင္ဘီက နိယာမတစ္ရပ္အေနျဖင့္ တင္ျပ သြားခဲ့သည္။
ဤသည္မွာ ပါေမာကၡတြဳိင္ဘီ တင္ျပေသာ စစ္ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စစ္ဝိုင္း လည္ပတ္ပုံျဖစ္သည္။
သူက အေနာက္ပိုင္း ယဥ္ေက်းမႈႀကီး ျဖစ္သန္းခဲ့သည့္ သကၠရာဇ္ ၁၅၀၀ ခုႏွစ္မွ ယေန႔အထိ စစ္ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သံသရာ စက္ဝိုင္းေလးခုႏွင့္ အိုဗာခ်ာ အႀကိဳကာလတစ္ခု ႐ွိသည္ဟုဆိုသည္။
သူ႔အဆိုအရ ၁၄၉၄ မွ ၁၅၆၉ ခုႏွစ္အထိ အိုဗာခ်ာ အႀကိဳကာလ (၇၅ ႏွစ္)။
၁၅၆၈ ခုႏွစ္မွ ၁၆၇၂ ခုႏွစ္အထိ ပထမစက္ဝိုင္း (၁၀၄ ႏွစ္)။
၁၆၇၂- ၁၇၉၂ အထိ ဒုတိယစက္ဝိုင္း (အႏွစ္ ၁၂၀)။
၁၇၉၂- ၁၉၁၄ အထိ တတိယစက္ဝိုင္း (၁၂၂ ႏွစ္)။
၁၉၁၄ မွ ၁၉၅၄ ခုအထိ စတုတၳစက္ဝိုင္း (၄၀ ႏွစ္) တို႔ျဖစ္သည္။
ပါေမာကၡတြဳိင္ဘီ၏ သတ္မွတ္ခ်က္အတိုင္းဆိုလွ်င္ ေခတ္သစ္ အေနာက္တိုင္း ယဥ္ေက်းမႈႀကီး ျဖတ္သန္းခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀၀ အတြင္းတြင္ အေထြေထြစစ္ပြဲႀကီးမ်ား ျဖစ္ပြားေနခ်ိန္ စုစုေပါင္း ႏွစ္ေပါင္း ၁၄၀ ႐ွိသည္။ အျခားေသာ စစ္ပြဲကေလးမ်ားကို ထည့္ သြင္း တြက္ခ်က္လွ်င္ အေနာက္တိုင္းယဥ္ေက်းမႈေခတ္တြင္ စစ္အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖစ္ပြားေနခ်ိန္သည္ ၂၅၂ ႏွစ္႐ွိသည္။ အေထြေထြ ၿငိမ္း ခ်မ္းခ်ိန္ကာလသည္ ၁၀၅ ႏွစ္႐ွိသည္။ အသက္႐ႉေပါက္ ရခ်ိန္ကာလမ်ားကိုပါ ထည့္တြက္လွ်င္ ၿငိမ္းခ်မ္းခ်ိန္ကာလ ၁၉၉ ႏွစ္သာ ႐ွိသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ အေနာက္တိုင္း ယဥ္ေက်းမႈႀကီး၏ သက္တမ္း ႏွစ္ေပါင္း ၅၀၀ အတြင္းတြင္ စစ္ျဖစ္ေနခ်ိန္သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းခ်ိန္ကာလထက္ မ်ားေနသည္ဟု သူက တြက္ျပသည္။
ယခုကြ်န္ေတာ္တို႔ ေရာက္႐ွိေနသည့္ စစ္ႏွင့္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစက္ဝိုင္း သံသရာ၏ စတုတၳစက္ဝိုင္းတြင္ ၁၉၄၁ ခုႏွစ္မွ ၁၉၁၈ ခုႏွစ္ ေလး ႏွစ္ကာလသည္ အေထြေထြ စစ္ပြဲျဖစ္ခ်ိန္၊ ၁၉၁၈ ခုႏွစ္မွ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္ကာလသည္ အသက္႐ႉေပါက္ရခ်ိန္၊ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း တြင္မူ ေနာက္ဆက္တြဲ စစ္ေပြဲေလးမ်ား၊ ေ႐ွ႕ေျပးစစ္ပြဲကေလးမ်ား ျဖစ္ပြားျခင္းမ႐ွိေတာ့ပဲ အေထြေထြစစ္ပြဲအသြင္ ေဆာင္ေသာ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီး ျဖစ္လာခဲ့သည္။
ပါေမာကၡတြိဳင္ဘီ၏ အလိုအရ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ စစ္ႏွင့္ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သံသရာ၏ စတုတၳစက္ဝိုင္းထဲတြင္ ေရာက္ေနၾကၿပီး ကမၻာ လုံးဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံေတာ္ေခတ္ကာလထဲသို႔ ဝင္ေရာက္ေနၿပီဟု ဆိုႏိုင္သည္။
ထိုကာလမ်ားတြင္ ႏုိင္ငံမ်ားသည္ အနည္းႏွင့္အမ်ား ၿငိမ္းခ်မ္းၾကလိမ့္မည္။ အသက္႐ႉေပါက္ ရၾကလိမ့္မည္။ အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ား သည္ အင္အားခ်ိန္ခြင္ၫွာ ၫွိေပးျခင္းျဖင့္ ဗိုလ္က်လႊမ္းမိုးေသာ ႏိုင္ငံကို ဝိုင္း၍ ထိန္းၾကလိမ့္မည္။ ထို႔ေနာက္တြင္ ေ႐ွ႕ေျပးစစ္ပြဲ ကေလးမ်ားလာလိမ့္မည္။ ထို႔ေနာက္တြင္ အေထြေထြ စစ္ပြဲၿပီးျဖစ္လာကာ ေခတ္သစ္အေနာက္တိုင္း ယဥ္ေက်းမႈစနစ္ႀကီးသည္ ပ်က္သုဥ္းလိမ့္မည္ဟု ပါေမာကၡတြိဳင္ဘီက ေဟာကိန္းထုတ္ခဲ့ေလသည္။
သူ႔အလိုအတိုင္းဆိုလွ်င္ ယခု ကြ်န္ေတာ္တို႔ ကမၻာေပၚႀကီးသည္ ယာယီၿငိမ္းခ်မ္းေသာ ကမၻာလုံးဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံေတာ္အေျခအေန တစ္ ခုကို ျဖတ္သန္းေနသည္ဟု ဆိုရေပလိမ့္မည္။
ျမသန္းတင့္
သမုိင္းစကား ပန္းစကား စာအုပ္မွ ကူးယူတင္ျပသည္။
No comments:
Post a Comment