ဖူကူးယားမားစာတမ္းႏွင့္ ေခတ္သစ္ဆန္းခ်ိန္


၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ေႏြရာသီက အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုမွ ထုတ္ေဝသည့္ လူသိလည္းနည္း၊ ေစာင္ေရလည္း နည္းေသာ 'အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြား' ဆိုသည့္ စာေစာင္တစ္ခုတြင္ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ ပါလာခဲ့သည္။ ထိုေဆာင္းပါးကို အေၾကာင္းျပ၍ ကမၻာအႏွံ႔ အသိ ပညာ႐ွင္မ်ားၾကားတြင္ ျငင္းခုံေဆြးေႏြးမႈမ်ား အေတာမသတ္ ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ ျငင္းခုံသူမ်ားထဲတြင္ ႏုိင္ငံေရး သိပၸံပညာ႐ွင္၊ သမုိင္းပညာ႐ွင္၊ တကၠပါေမာကၡ၊ သတင္းစာဆရာ၊ စာေရးဆရာ၊ ႏုိင္ငံေရးသမား၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအႀကီးအကဲ၊ စာတမ္းေရးသူ၊ အယ္ ဒီတာ စသူတို႔ ပါဝင္ၾကသည္။ သူတို႔အထဲတြင္ ၿဗိတိသွ်ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း မာဂရက္သက္ခ်ာ၊ အယ္ဒီတာ အားဗင္းခရစၥေတာလ္၊ ေဝါလမ္းမဂ်ာနယ္၊ ေန႐ွင္းတသင္းစာ စသည္တို႔မွ အယ္ဒီတာမ်ားလည္း ပါၾကသည္။ သူ႔စစ္တမ္းကို လက္ယာဝါဒ႐ႉေထာင့္မွလည္း ဆန္႔က်င္တုိက္ခိုက္ၾကသည္။ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုတြင္လည္း သူ႔ကို ဝိုင္းတိုက္ခိုက္ၾကသည္။ ဥေရာပတြင္လည္း သူ႔စာတမ္း ကို ဝိုင္းဝန္းကန္႔ကြက္ ေရးသားၾကသည္။ အာ႐ွ (ဂ်ပန္ျပည္) တြင္လည္း သူ႔စာတမ္းကို ေဝဖန္ၾကသည္။
ထိုစာတမ္းပါသည့္ စာေစာင္သည္ ခ်က္ခ်င္းကုန္သြားကာ ေရာင္းမေလာက္ေအာင္ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ မၾကာမီအတြင္းတြင္ ထိုစာတမ္းကို ဂ်ပန္၊ အီတလီ၊ ဒိန္းမတ္၊ ဂ်ာမန္၊ ျပင္သစ္ စသည့္ ဘာသာမ်ားသုိ႔ ျပန္ဆိုခဲ့ၾကသည္။
၁၉၈၉ ခုႏွစ္က ထိုစာတမ္းတြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ အခ်က္အလက္မ်ား၊ အယူအဆမ်ားသည္ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္တြႈ္ တကယ္ျဖစ္ပ်က္လာခဲ့ သည့္အခါ၌ အားလုံး တအံ့တၾသ ျဖစ္ကုန္ၾကရသည္။
သူ႔စာတမ္းကို ဝိုင္းဝန္း တိုက္ခိုက္ၾကသည့္ အခါတြင္ စာတမ္းေရးသူကလည္း သူ႔စာတမ္းကို ျပန္၍ ကာကြယ္သည္။ ထိုျငင္းခုံမႈ သည္ စစ္ၿပီးေခတ္တြင္ အႀကီးက်ယ္ဆုံး၊ အက်ယ္ေလာင္ဆုံး၊ အဆူညံဆုံးေသာ အသိပညာဆိုင္ရာ ျငင္းခုံမႈ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾက သည္။
စာေရးသူမွာ အသက္ ၄၆ ႏွစ္အ႐ြယ္႐ွိ အေမရိကန္- ဂ်ပန္အမ်ဳိးသား ဖရန္းစစ္ ဖူကူးယားမားျဖစ္သည္။ ဖူကူးယားမားသည္ ဟား ဗတ္တကၠသိုလ္မွ ႏုိင္ငံေရးသိပၸံႏွင့္ ပါရဂူဘြဲ႕ရလာခဲ့သူျဖစ္သည္။ ဖူကူးယားမားသည္ ဆိုဗီယက္ေရးရာႏွင့္ အေ႐ွ႕အလယ္ပိုင္း ေရး ရာမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဘြဲ႕ယူစာတမ္း တင္သြင္းခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ကယ္လီဖိုးနီးယား ျပည္နယ္႐ွိ 'အေတြးအေခၚေလွာင္ကန္' တစ္ခုျဖစ္ေသာ ရန္းေကာ္ပိုေရး႐ွင္းတြင္ ေပၚလစီေရးရာ အႀကံေပးသူတစ္ဦးအျဖစ္ အလုပ္လုပ္ခဲ့သည္။
ကမၻာတစ္ဝွမ္းလုံးတြင္ အသိပညာဆိုင္ရာ ျငင္းခုံမႈမ်ားကို ျဖစ္ေစခဲ့သည္။ ဖရန္းစစ္ဖူကူးယားမား၏ စာတမ္းအမည္မွာ 'သမိုင္း နိဂုံး ခ်ဳပ္ၿပီေလာ' (The Edn of History?) ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
ဖူကူးယားမားက သူ႔စာတမ္းကို ဤသုိ႔အစခ်ီသည္။
'ကမၻာ့သမိုင္းတြင္ အေျခခံက်သည့္ အရာတို႔သည္ ျဖစ္ေပၚလ်က္ ႐ွိေလၿပီ။ မၾကာေသးမီက ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ အျဖစ္အပ်က္မ်ား၊ အထူးသျဖင့္ ဆိုဗီယက္ယူနီယံႏွင့္ အေ႐ွ႕ဥေရာပတိုက္တို႔တြင္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲ လႈပ္႐ွားမႈမ်ား ေပၚေပါက္လာျခင္း၊ ကမၻာတစ္ဝွမ္း တြင္ စားသုံးသူ ယဥ္ေက်းမႈ ပ်ံ႕ႏွံ႔လာျခင္း၊ စသည္တို႔သည္ အေနာက္တိုင္း၏ ေအာင္ျမင္မႈ၊ အေနာက္တိုင္း အေတြးအေခၚ၏ ေအာင္ျမင္မႈကို ၫႊန္ျပလ်က္႐ွိသည္။
ယေန႔ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ႀကဳံေတြ႕ေနရေသာ အရာသည္ စစ္ေအးတိုက္ပြဲ၏ နိဂုံးကမၸတ္ အဆုံးသတ္မွ်သာ မဟုတ္ေသး။ စစ္ၿပီးကာလ၏ သမုိင္းေခတ္တစ္ခုကို ျဖတ္သန္းမႈမွ်သာ မဟုတ္ေသး၊ သမုိင္းႀကီးတစ္ခုလုံး၏ နိဂုံးကမၸတ္ အဆုံးသတ္လည္း ျဖစ္ေပသည္။ တစ္ နည္းေျပာရလွ်င္ လူေလာကႀကီး၏ အယူအဆ၊ အေတြးအေခၚဆင့္ကဲ ေျပာင္းလဲမႈ ျဖစ္စဥ္ႀကီး၏ နိဂုံကမၸတ္ အဆုံးသတ္လည္း ျဖစ္ ေပသည္။ တစ္နည္းေျပာရဦးမည္ဆိုလွ်င္ လူ႔ေဘာင္ႀကီးကို စီရင္အုပ္ခ်ဳပ္ရာတြင္ အေနာက္တိုင္း လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီအား ေနာက္ဆုံးသ႑န္အျဖစ္ တစ္ကမၻာလုံးက လက္ခံလိုက္ျခင္းလည္း ျဖစ္ေပသည္။
ထိုသို႔ဆိုျခင္းေၾကာင့္ ႏုိင္ငံျခားေရးရာ စာေစာင္၏ စာမ်က္ႏွာမ်ားေပၚတြင္ ႏုိင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရးႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အျဖစ္ အပ်က္မ်ားကို ေဖာ္ျပရန္ မ႐ွိေတာ့ဟု ဆိုလိုျခင္း မဟုတ္ေခ်။ ယခု လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီက ေအာင္ျမင္မႈ ရေနသည္ဆိုျခင္းမွာ အေတြးအေခၚ နယ္ပယ္၊ စိတ္ဓာတ္ဆိုင္ရာ နယ္ပယ္တြင္သာ ျဖစ္ေသးသျဖင့္ ျပည့္စုံျခင္းမ႐ွိေသး။ တကယ့္ အစစ္အမွန္ ကမၻာ၊ ႐ုပ္ကမၻာႀကီးတြင္ ေအာင္ျမင္မႈမ်ား ရ႐ွိေအာင္ ႀကိဳးစားရဦးမယ္သာ ျဖစ္ေပသည္။ သို႔ရာတြင္ ေရ႐ွည္၌ အေတြးအေခၚကသာလွ်င္ ႐ုပ္ကမၻာႀကီးကို စိုးမိုးခ်ဳပ္ကိုင္သြားမည္ဟု ယုံၾကည္ရန္ အေၾကာင္းအခ်က္ေတြ မ်ားစြာ႐ွိေနသည္။
သမိုင္းသည္ တစ္ေန႔တြင္ နိဂုံးခ်ဳပ္ႏုိင္သည္ဟူေသာ တင္ျပခ်က္ကို တအံ့တၾသ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ေနၾကမည့္ သူမ်ားလည္း အမ်ား အျပား ႐ွိေပလိမ့္မည္။ စင္စစ္ ထိုအခ်က္သည္ ဘာမွ် အသစ္အဆန္း မဟုတ္ပါ။ ဟီဂယ္ဝါဒ၊ မတ္ဝါဒ အစဥ္အလာတို႔ကို ကြ်မ္းဝင္ သူတို႔သည္ ထိုအခ်က္ကို အလြယ္တကူ သေဘာေပါက္ႏိုင္ၾကပါသည္။ ဟီဂယ္က အက်ဥ္းေျမာင္းဆုံးေသာ အဓိပၸါယ္ျဖင့္ ေျပာရ လွ်င္ သမုိင္းဆိုသည္မွာ အေတြးအေခၚမ်ား၏ သမိုင္း၊ အယူဝါဒမ်ား၏ သမိုင္း၊ သို႔မဟုတ္ မူလအေျခခံတူမ်ားျဖစ္ေသာ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ လူမႈေရးအေဆာက္အအုံမ်ားကို ခ်ဳပ္ကိုင္ေနသည့္ အေတြးအေခၚမ်ားကို သမုိင္းသာ ျဖစ္ေပသည္ဟု ေျပာခဲ့ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သမုိင္း၏ နိဂုံးဆိုသည္မွာ ကမၻာ့အျဖစ္အပ်က္မ်ား အဆုံးသို႔ ေရာက္ၿပီဆိုသည့္ သေဘာမဟုတ္ပါ။ အဆိုပါ မူလအေျခခံမူမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အေတြးအေခၚမ်ားသည္ အဆုံးသို႔ ေရာက္ၿပီဟု ဆိုလိုျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ဟီဂယ္၏ အျမင္၌ သမိုင္းကို ေမာင္း ႏွင္ေနေသာအရာသည္ အေတြးအေခၚျဖစ္သည္ဟု ယူဆပါသည္။ ဟီဂယ္သည္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုဂရက္တစ္ ႏိုင္ငံေက်ာ္မ်ား ျဖစ္ၾက ေသာ ျပင္သစ္သမၼတႏိုင္ငံ ေပၚထြန္းလာျခင္းႏွင့္ အေမရိကန္ေတာ္လွန္ေရးတို႔ ေပၚေပါက္ခဲ့သည္ကို ၾကည့္၍ သမုိင္းသည္ နိဂုံးခ်ဳပ္ ေလၿပီ (ဝါ) အေတြးအေခၚတို႔၏ သမုိင္းသည္ နိဂုံးခ်ဳပ္ေလၿပီဟု ဆိုခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ကားလ္မတ္သည္ ဟီဂယ္၏ သမိုင္းနိဂုံးခ်ဳပ္ ၿပီဆိုသည့္ အယူအဆကို မူအားျဖင့္ လက္ခံခဲ့ေသာလည္း (သူ႐ွိေနစဥ္ ကာလတုန္းက) သမုိင္းနိဂုံးခ်ဳပ္သည့္ အခ်ိန္သို႔ မေရာက္ ေသး။ ေနာင္တစ္ေန႔တြင္ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒက ေအာင္ပြဲခံၿပီး လူတန္းစားမဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းသို႔ ေရာက္မွသာလွ်င္ သမိုင္းနိဂုံးခ်ဳပ္ခ်ိန္သို႔ ေရာက္ၿပီဟု ယူဆခဲ့ပါသည္။ ယင္းမွာ ကားလ္မတ္၏ အမွားပင္ျဖစ္ပါသည္။
ဖက္ဆစ္ဝါဒသည္ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးေၾကာင့္ ပ်က္စီးသြားခဲ့ပါသည္။ အလားတူပင္ မတ္ဝါဒသည္လည္း မာနဂၢါ၊ ျပဳန္ယမ္း စသည့္ ေနရာမ်ားတြင္ ယုံၾကည္သက္ဝင္သူ အနည္းငယ္ ႐ွိေကာင္း႐ွိေနမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း အယူဝါဒ တစ္ခုအေနျဖင့္ ႏုိင္ငံႀကီးမ်ားတြင္ က်န္ရစ္ႏိုင္ေတာ့မည္ မဟုတ္ပါ။ သက္ေသအျဖစ္ ေဂၚဘာေခ်ာ့၏ ပြင့္လင္းမႈ ဝါဒအရ ထုတ္ေဖာ္ဝန္ခံၿပီး ျဖစ္ေသာ ဆိုဗီယက္ ယူနီယံ၏ စီးပြားေရး က်ဆုံးမႈမ်ားႏွင့္ ဗ်ဴ႐ိုကေရစီ မင္းတိုင္းေက် လုပ္မႈတို႔ေၾကာင့္ ေမာ္စကိုတြင္ ျဖစ္ေနသည့္ အျဖစ္တုိ႔ကို ၾကည့္ လွ်င္ သိႏုိင္ပါသည္။
သို႔ျဖင့္ ဖူကူးယားမားက သမုိင္းသည္ အေတြးအေခၚ၏ သမိုင္းသာျဖစ္ၿပီး အေတြးအေခၚတို႔ တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခု ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကျခင္း မ႐ွိ ေတာ့သည္ႏွင့္ သမုိင္းသည္လည္း နိဂုံးသို႔ေရာက္ေတာ့မည္ဟု ဆိုလိုက္ေလသည္။
သုိ႔ရာတြင္ အေတြးအေခၚတို႔ မ႐ွိေတာ့သည့္အတြက္ တစ္နည္း၊ သမိုင္းမ႐ွိေတာ့သည့္အတြက္ ကမၻာေလာႀကီးသည္ ခ်က္ခ်င္း သာ ယာေ႐ႊျပည္ ျဖစ္လာဦးမည္ မဟုတ္။ အေတြးအေခၚ တိုက္ပြဲမ်ားေနရာတြင္ 'စက္မႈနည္းပညာ ျပႆနာမ်ားကို ေျဖ႐ွင္းရသည့္ လုပ္ ငန္း' သည္ အစားဝင္ေရာက္လာဦးမည္။ တတိယကမၻာ့ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အမ်ဳိးသားေရးဝါဒႏွင့္ ဘာသာအယူဝါဒ ျပင္းထန္မႈမ်ား ျပန္ လည္ ေခတ္စားဦးမည္။ ေနာင္တြင္ အယူဝါဒသစ္မ်ား၊ ႏုိင္ငံေရးစနစ္သစ္မ်ား လုံးဝေပၚေပါက္ျခင္း မ႐ွိေတာ့ဟု မေျပာႏိုင္ေသး သည့္တိုင္ ေမွ်ာ္မွန္းႏိုင္သည့္ အနာဂတ္ ကာလတြင္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီကို အေျခခံသည့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ပုံသမ႑ာန္မ်ားသာလွ်င္ ႐ွိ ေတာ့မည္ဟု သူက ေရးခဲ့သည္။
အနာဂါတ္ ကမၻာႀကီး၏ ပုံသ႑ာန္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ သူက ေရးသားရာ၌
'ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြားေရး လစ္ဘရယ္ဝါဒသည္ ေအာင္ပြဲခံလိမ့္မည္။ ထုိအခါ၌ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရး ကိစၥမ်ားတြင္ စီးပြားေရးသည္ က်ယ္ ျပန္႔ႀကီးမားစြာ အေရးပါလာလိမ့္မည္။ အင္အားႀကီးႏိုင္ငံ ဆိုေသာ စကား၏ အဓိပၸါယ္သည္ စစ္အင္အား၊ နယ္ေျမ အက်ယ္အဝန္း စသည့္ ယခင္က သတ္မွတ္ခဲ့ေသာ သမ႐ိုးက် အင္အားမ်ားကို ေခၚဆိုျခင္း မဟုတ္ေတာ့ဘဲ စီးပြားေရး အင္အားကိုအမွီျပဳ၍ ေခၚဆို ျခင္းသာ ျဖစ္လာလိမ့္မည္။'
… သမိုင္းနိဂုံးခ်ဳပ္တြင္ ႏိုင္ငံအခ်င္းခ်င္း ၾကားတြင္ ပဋိပကၡမ်ားသည္ ႐ွိေကာင္း႐ွိႏိုင္ေသးသည္။ အထူးသျဖင့္ လူမ်ဳိးစုမ်ားႏွင့္ အမ်ဳိး သားေရး အုံႂကြဆူပူမႈမ်ားသည္ ပို၍ အ႐ွိန္ျမင့္လာႏိုင္သည္။ သို႔ရာတြင္ ပဋိပကၡႀကီးမ်ားသည္ ႐ွိေတာ့မည္မဟုတ္။ ႏိုင္ငံႀကီးမ်ား သည္လည္း ႐ႈခင္းမွ တျဖည္းျဖည္း ကြယ္ေပ်ာက္သြားၾကေပလိမ့္မည္' ဟု သူက ေရးခဲ့သည္။
ထိုစာတမ္းကို သူတင္ခဲ့ခ်ိန္မွာ ၁၉၈၉ ခု ေႏြရာသီျဖစ္သည္။ ထုိစဥ္က အေ႐ွ႕ဥေရာပတြင္ တစ္ပါတီ အာဏာ႐ွင္စနစ္မ်ား က်ဆုံး ျခင္း မ႐ွိေသး။ ဆိုဗီယက္ ယူနီယံတြင္လည္း မေအာင္ျမင္ေသာ အာဏာသိမ္းမႈ ေပၚေပါက္ျခင္း မ႐ွိေသး။ ေဘာ္လ္တစ္သုံးႏိုင္ငံတို႔ သည္လည္း ခြဲထြက္ေၾကာင္း မေၾကညာေသး။ ေဘာ္လကန္ တိုင္းျပည္မ်ားတြင္လည္း ျပည္နယ္ခြဲထြက္မႈမ်ား ေပၚေပါက္ျခင္း မ႐ွိ ေသး။ ယဲ့ဆင္သည္လည္း တင့္ကားေပၚတြင္ ရပ္၍ တရားမေဟာေသး။ လီနင္ဂရက္ၿမိဳ႕သည္လည္း စိန္ပီတာစဘတ္ၿမိဳ႕ ျပန္မျဖစ္ ေသး။ ဇာဇင္းစကီး ေၾကး႐ုပ္သည္လည္း ၿဖိဳးလွဲျခင္း မခံရေသး။ ဆိုဗီယက္ယူနီယံတြင္ သီးျခားအမ်ဳိးသားႏိုင္ငံမ်ားလည္း မေပၚ ေပါက္ၾကေသး။
ဖူကူးယားမားကမူ သမုိင္းဟူသည္ အေတြးအေခၚ၏ သမုိင္းသာျဖစ္ေၾကာင္း၊ အေတြးအေခၚတိုက္ပြဲတြင္ အေနာက္တိုင္း လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီက အႏိုင္ရၿပီျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယေန႔မွစ၍ ေနာင္ေမွ်ာ္မွန္း၍ရေသာ ကာလအထိ အေတြးအေခၚ တိုက္ပြဲဟူ၍ ႐ွိေတာ့မည္ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ သမုိင္းသည္ နိဂုံးခ်ဳပ္ၿပီျဖစ္ေၾကာင္းျဖင့္ သူ႔စစ္တမ္းတြင္ ေရးခဲ့သည္။
သူ႔စစ္တမ္းကို လက္ယာဝါဒီမ်ားကလည္း ဆန္႔က်င္တိုက္ခိုက္ၾကသည္။ လက္ဝဲဝါဒီမ်ားကလည္း ဆန္႔က်င္တုိက္ခိုက္ၾကသည္။ ဖူကူ ယားမားသည္ ထိုေဝဖန္ခ်က္မ်ားကို ျပန္လည္ ေခ်ပထားကာ ေနာက္ထပ္ စာအုပ္တစ္အုပ္ ထုတ္ေဝဦးမည္ဟု ဆိုသည္။
တိုင္းမဂၢဇင္းကမူ ဖူကူယားမား၏ 'သမုိင္းနိဂုံးခ်ဳပ္ၿပီေလာ' ဆိုသည့္ အဆယူအသည္ အဓိပၸါယ္မ႐ွိေသာ အယူအဆ၏ နိဒါန္းဟု ကင္ ပြန္းတပ္လိုက္ေလသည္။

ျမသန္းတင့္ 
သမုိင္းစကား ပန္းစကားစာအုပ္မွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္။

No comments: