စကတည္းက အျမတ္အဓိက လို႔ေႂကြးေၾကာ္ၿပီး ဒီေန႔အထိ အဲဒီ အရင္း႐ွင္စနစ္ သက္ဆိုး႐ွည္လာေစတဲ့ အဓိက အခ်က္က တဦးခ်င္း လြတ္လပ္ပိုင္ခြင့္ကို ကာကြယ္ေပးတဲ့ အေျခခံ လူ႔အခြင့္အေရးေတြ ေၾကာင့္ ပဲလုိ႔ က်ေနာ္ ကေတာ့ သံုးသပ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဒမ္စမစ္ရဲ႕ အျမတ္ပဓာန အရင္း႐ွင္စနစ္ဟာ ဒုတိယကမၻာစစ္အၿပီးမွာပဲ ကိုလိုနီစနစ္နဲ႔အတူ ကမၻာေပၚမွာ အၿပီးတိုင္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားခဲ့ တယ္လို႔ ျပတ္ျပတ္သားသား ျမင္ပါတယ္။
၂၀ ရာစုမွာ လက္၀ဲ လက္ယာ အားၿပိဳင္မႈနဲ႔ ဘာလင္တံတုိင္းၿပိဳၿပီး လက္၀ဲအလံုးစံု က်ဆံုးမႈဟာ သိသာ ထင္သာ ျမင္သာေပမယ့္ တကယ့္တကယ္တန္း ျပန္ၾကည့္လိုက္ရင္ အဒမ္စမစ္ရဲ႕ အျမတ္ပဓာန အရင္း႐ွင္ စနစ္က ဒုတိယ ကမၻာစစ္ၿပီးကတည္းက ခ်ဳပ္ၿငိမ္းခဲ့ၿပီးသားပါ။ လက္ယာအုပ္စုေတြဟာ အဆံုးစြန္ ကိုလိုနီထိေရာက္ခဲ့ၿပီ း ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈေတြကို မျဖစ္မေနလုပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီလို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြကို မလုပ္လုိ႔ မျဖစ္ေအာင္လည္း သူတို႔ကို ကြန္ျမဴနစ္လက္၀ဲ၀ါဒက တြန္းအား ေပးခဲ့တယ္။ ကြန္ျမဴနစ္ေတြဟာ ႐ု႐ွားမွာ မဟာေအာက္တိုဘာေတာ္လွန္ေရးနဲ႔အတူ ေအာင္ပြဲခံခဲ့၊ ဇာဘုရင္ရဲ႕ အျဖစ္ဆိုးကို သူတို႔ သင္ခန္းစာရခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အေမရိကနဲ႔ ၿဗိတိန္တို႔ဟာ ပါလီမာန္တြင္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ မႈေတြ၊ အလုပ္သမားအခြင့္အေရး ျပဳျပင္မႈေ တြကို လုပ္ၿပီး ကြန္ျမဴနစ္ေျခကုပ္မယူႏိုင္ေအာင္ ခပ္ၾကမ္းၾကမ္းကိုင္တြယ္ခဲ့တယ္။ အေမရိကမွာေတာ့ အထက္ လႊတ္ေတာ္အမတ္ ဂ်ိဳးဇက္မကၠာသီက စီအိုင္ေအနဲ႔ေပါင္းၿပီး ဥပေဒမဲ့ကို ကိုင္တြယ္ ႐ွင္းလင္းခဲ့တယ္။ အေမရိကန္ေတြ ေၾကာက္လန္႔စရာေကာင္း ေလာက္ေအာင္ ကမၻာတျခမ္းက ေန႔ခ်င္းညခ်င္း လက္၀ဲ စနစ္ကို ထူေထာင္ခဲ့ၾကတယ္။ ကြန္ျမဴနစ္တေစၦ အေျခာက္ခံေနတဲ့ အေမရိကန္ေတြဟာ အေ႐ွ႕ေတာင္ အာ႐ွ ဗီယက္နမ္၊ ကေမၻာဒီးယား၊ ကိုရီးယားကၽြန္းဆြယ္ေတြမွာ အမွားေတြ လူမဆန္တဲ့ လုပ္ရပ္ေတြ အမ်ားႀကီး လုပ္ခဲ့တယ္။
တခ်ိန္တည္း ကြန္ျမဴနစ္ေတြကလည္း ေတာ္လွန္ေရးႀကီးေအာင္ျမင္ဖို႔ ဆိုၿပီး အစုလိုက္ အၿပံဳလိုက္ သတ္ျဖတ္မႈေတြ အဓမၼမႈေတြ လုပ္ခဲ့တယ္။
သမိုင္းစာမ်က္ႏွာေတြကို ျဖတ္သန္းဖတ္ၾကည့္တဲ့အခါ ကမၻာဟာ အရမ္းကိုအထိ နာခဲ့တာပါ။ ဘယ္သူေတြနာခဲ့တာလဲ ဆိုေတာ့ ျပည္သူေတြပါ။
ဂ်ိဳးဇက္မကၠာသီေၾကာင့္ ယိုင္နဲ႔ခဲ့ရတဲ့ ဒီမိုကေရစီကို အခ်ိန္မီျပဳျပင္ၿပီး လူ႔အခြင့္အေရးေတြနဲ႔ အခ်ိန္မီေဆးကု အဖတ္ဆည္ခဲ့ႏိုင္လိ ု႔ေပါ့။ ႏို႔မို႔ဆို အေျဖက တမ်ိဳးေတာင္ ျဖစ္သြားႏိုင္တယ္လို ႔ က်ေနာ္သံုးသပ္မိတယ္။
အေမရိကရဲဲ႕ ေကာင္းမြန္တဲ့ အတုယူစရာစနစ္က အဲဒါပါပဲ။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ႐ွိတာပါ။ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈ ဆိုတာ႐ွိမွ ယဥ္ေက်းမႈ လို႔ေခၚတယ္ ဆိုသလိုပဲ၊ အေမရိကန္ေတြရဲ႕ အရင္း႐ွင္စနစ္ဟာ အဒမ္စမစ္ရဲ႕ အျမတ္အဓိက ကိုလိုနီစနစ္ကေန ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေရးေတြနဲ႔ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးဆီထိ ေျပာင္း လဲေ႐ြ႕လ်ားလာပါတယ္။
ဒီေန႔ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုထဲမွာ ေကာ္ပိုးေရး႐ွင္းေတြ၊ ကုမၸဏီေတြကို မလႈပ္ႏိုင္မယွက္ႏိုင္ေအာင္ ဥပေဒေတြအမ်ိဳးမ်ိုဳးနဲ႔ ကန္႔သတ္ထားတာ တကယ့္ကို ဆို႐ွယ္လစ္ဆန္ဆန္ ျဖစ္ျဖစ္ေနပါၿ ပီ။ လက္႐ွိ ကမၻာမွာ အလုပ္သမားအခြင့္အေရး အမ်ားဆံုး ရထားတာလည္း အေမရိကပါ။
အဲဒီေတာ့ ပစၥည္းမဲ့ လူတန္းစားေတြအတြက္ ပစၥည္းမဲ့ အာဏာကိုထူေထာင္မယ္၊ အလုပ္သမား ႏိုင္ငံေတာ္ ထူေထာင္မယ္ ဆိုတဲ့ လက္၀ဲႏိုင္ငံေတြမွာ ပါတီကို ျပန္မေျပာရဲ၊ သမဂၢဆိုတာ လြတ္လပ္စြာ ဖြဲ႕ခြင့္မ႐ွိနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္လိုက္ေတာ့ လက္၀ဲေတြ ဘာေၾကာင့္ က်ဆံုးၿပီး၊ လက္က်္ာတြ ဘာေၾကာင့္ က်န္ခဲ့တယ္ ဆိုတာ ျမင္သာပါၿပီ။
ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ဆိုတာ အရင္း႐ွင္စီးပြားေရးစနစ္နဲ႔ မတူပါဘူး။ အႏွစ္သာရမွာ အရမ္းကို ကြဲျပားပါတယ္။ အမည္နာမ အေခၚအေ၀ၚမွာတင္ သိသိသာသာ ကြဲျပားပါတယ္။ အရင္း႐ွင္ စီးပြားေရးစနစ္မွာ အရင္း႐ွင္လူတန္းစားကို ဗဟုိျပဳ ဖြဲ႕စည္းထားတာျဖစ္ပါတယ္။ အရင္း႐ွင္စနစ္ မတိုင္မီက ေျမ႐ွင္စနစ္၊ အဲဒီမတိုင္မီက ပေဒသရာဇ္စနစ္၊ သမိုင္းကို ေနာက္ျပန္သြားၾကည့္ရင္ ဘယ္လိုေတြ တိုးတက္ ေျပာင္းလဲလာတယ္ဆိုတာကို အထင္အ႐ွားေတြ႕ရလိမ့္မယ္။ အဲဒီလို တိုးတက္ေျပာင္းလဲမႈေတြဟာ အလကားအခ်ည္းႏွီး ေျပာင္းလာတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ လူသားေတြဟာ သမိုင္းဦး ဘုံေျမေခတ္မွာ အတူတကြ စုေပါင္းေနထိုင္ရင္း လူမ်ိဳးစုေတြ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ သားရဲတိရစၦာန္ေတြရဲ႕အႏၱရာယ္ေတြ၊ တျခားလူမ်ိဳးစုေတြရဲ႕ အႏၱရာယ္ေတြ၊ သဘာ၀ ေဘးအႏၱရာယ္ေတြကို ဦးေဆာင္ ကာကြယ္ေပးႏိုင္ခဲ့တဲ့ သူရဲေကာင္းကို ေခါင္းေဆာင္တင္ေျမွာက္ရာက ဘုရင္စနစ္ကို တီထြင္ၿပီးသား ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ဘုရင္ေသေတာ့ သူ႔သားကို အစဥ္အဆက္ အုပ္ခ်ဳပ္ခိုင္း ရာကေန အဲဒီ ဘုရင္နဲ႔ အဲဒီ ဘုရင္ရဲ႕အမ်ိဳးေတြ ဖိႏွိပ္မႈေတြကို မခံႏိုင္စရာေတြ ေပၚလာတယ္။ အရင္ဆံုး သူတုိ႔ အမ်ိဳးအခ်င္းခ်င္း (နယ္စား ပယ္စားေတြရဲ႕ မေက်နပ္မႈနဲ႔ စခဲ့တာ) ၁၂၁၅ မွာ အဂၤလန္မွာ ဂၽြန္ဘုရင္နဲ႔ ျပည္သူေတြ မဂၢနာကာတာ စာခ်ဳပ္ကိုခ်ဳပ္တာက စလို႔ စည္းမ်ည္းခံ ဘုရင္စနစ္ကို စခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီစာခ်ဳပ္ကို အဲဒီ ဘုရင္ေတြက ခ်က္ျခင္း လက္ခံတာ မဟုတ္ဘူးေနာ္။ ႏွစ္တရာေလာက္ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေဖါက္ဖ်က္ခဲ့ ေသးတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ပါလီမန္စည္းမ်ည္းခံ ဘုရင္စနစ္ကို တီထြင္ရာကေန ပါလီမန္ထဲ ေျမ႐ွင္ေတြက ၾသဇာ႐ွိေနရာ ၀င္ယူလာၾကတယ္။ ေျမ႐ွင္ေတြ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔ ၾသဇာ၀င္ယူလာသလဲလို႔ ေမးရင္ စီးပြားေရးစနစ္ေၾကာင့္ဆိုတာ သံုးသပ္ရပါတယ္။ စိုက္ပ်ိဳးေရးအဓိက စီးပြားေရးစနစ္ေခတ္ႀကီးမွာ ေျမၾသဇာေကာင္းတဲ့ ေျမယာေတြပိုင္ဆိုင္တဲ့သူေတြဟာ အလိုအေလ်ာက္ၾကြယ္၀ၿပီး ၾသဇာ႐ွိလာတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ႂကြယ္၀မႈ၊ ၾသဇာ႐ွိမႈေတြက ပါလီမန္ထဲမွာ သူတုိ႔စိတ္တိုင္းက် ျခယ္လွယ္ႏိုင္ခဲ့ေစတယ္။ ပါလီမန္ဟာ ေျမ႐ွင္ေတြႀကီးစိုးတဲ့ ေျမ႐ွင္ ပေဒသရာဇ္ စနစ္ကို ေမြးထုတ္ ေပးတဲ့ ပါလီမန္ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ေျမ႐ွင္ေတြဆိုတာလည္း ပေဒသရာဇ္ေတြနဲ႔ သူတို႔ အမ်ိဳးေတြ၊ ပေဒသရာဇ္ေတြကို သစၥာေစာင့္သိၿပီးစစ္တုိက္ေပးထား တဲ့ စစ္ဗိုလ္ေတြကို ေျမယာေတြ အပိုင္စား ေပးထားတာေတြပါ ။ ဒီေတာ့ ပါလီမန္ထဲမွာ သူတို႔အက်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္တဲ့ ဥပေဒေတြကိုပဲ ေရးဆြဲ ျပဌာန္းခဲ့ၾကတယ္။ အမ်ားစုျဖစ္တဲ့ ျပည္သူေတြကေတာ့ နင္းျပားဘ၀မွာပါပဲ။ ျပည္သူေတြဟာ ေျမယာကိုမွီၿပီး ေနထိုင္ရ၊ ထြန္ယက္ စိုက္ပ်ိဳး လုပ္ကိုင္စားေ သာက္ရတယ္။ ေျမ႐ွင္ေတြ ဖိႏွိပ္သမွ် ခံခဲ့ရတယ္။ အဲဒီလို ေနေနရတုန္းမွာပဲ ၁၇၇၀ ၀န္းက်င္ေလာက္မွာ ဂ်ိမ္း၀ပ္ဆိုတဲ့ လူတေယာက္ ေရေႏြးအုိး အတည္ေကာင္းတာက အစျပဳၿပီး အင္ဂ်င္ဆိုတာကို တီထြင္လာႏိုင္၊ အဲဒီေနာက္ စက္မႈေတာ္လွန္ေရးႀကီးေပၚလာၿပီး ေျမႀကီးပိုင္တိုင္း ၾသဇာမ႐ွိေတာ့တဲ့ ဘ၀ကို ေျမ႐ွင္ေတြ ရင္ဆိုင္လိုက္ရတယ္။ ဒီေနရာမွာ စဥ္းစားစရာက ဒီလိုျဖစ္မယ္မွန္းသာ ေစာေစာႀကိဳသိခဲ့ရင္ ေျမ႐ွင္ေတြဟာ ဘယ္သူမွ ေရေႏြးအုိး မတည္ရလို႔ ပါလီမန္ထဲမွာ အမိန္႔ေတြျပ႒ာန္းခဲ့မွာ ေသခ်ာတယ္ဗ်။ ခုေခတ္ အီလက္ထရြန္နစ္ ဥပေဒတို႔ ဘာတို႔လို ေရေႏြးအုိး ဥပေဒတို႔ ဘာတို႔ ျပ႒ာန္းခဲ့ေလာက္တယ္။ ဥပမာ ေရေႏြးမတည္ရ၊ သတ္မွတ္ခ်ိန္မွာ သတ္မွတ္သေလာက္ပဲတည္ရမယ္၊ တည္ရင္း မစဥ္းစားရတို႔ ဘာတို႔ေပါ့ဗ်ာ။ စက္မႈေတာ္လွ န္ေရးဆိုတာ ပညာ႐ွင္ေတြေၾကာင့္ ေပၚလာတာပါ။ ဒါေပမယ့္ ပညာ႐ွင္ေတြက ဒီေတာ္လွန္ေရးျဖစ္ေ စလုိ႔ လုပ္ခဲ့တာ မဟုတ္သလို အရင္း႐ွင္ဆိုတဲ့ လူတန္းစားတရပ္ ေပၚေကာင္းေစေတာ့ ရယ္လို႔ လုပ္ခဲ့တာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေ ပမယ့္ ေပၚခဲ့တယ္။ အဲဒီေနာက္မွာေတာ့ အရင္း႐ွင္ေတြဟာ ပါလီမန္ထဲ အာဏာေတြယူလာၿပီး အရင္း႐ွင္ေတြကို ကာကြယ္မယ့္ ဥပေဒအမ်ိဳးမ်ိဳးကို ေရးဆြဲ ျပ႒ာန္းၾကျပန္ပါေလေရာ။ အရင္း႐ွင္ စနစ္မွာ အရင္း႐ွင္က အဓိက အခရာပါ။ ဒီေတာ့ သူ႔ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္ေပးတဲ့ အစိုးရ၊ ပါလီမန္၊ စစ္တပ္တို႔နဲ႔ တည္ေဆာက္လာၾကတယ္။ ထံုးစံအတိုင္းျပည္သူေတြကေတာ့ နင္းျပားပါ။ က်ေနာ္တို႔ သမိုင္းမွာ သင္ခဲ့ရတဲ့ ေရနံေျမအလုပ္သမားေတြလို အလုပ္ခ်ိန္ ၁၂ နာရီထိခိုင္းတာ၊ မ၀တ၀ လစာ၊ က်န္းမာေရးနဲ႔ မညီၫြတ္တဲ့ ေနထိုင္မႈေတြနဲ႔ လူအမ်ားအျပားဟာ ဆင္းရဲတြင္းနက္ခဲ့ရတယ္။ အလုပ္သမားေတြရဲ႕ ကေလးအမ်ားစုဟာ ပညာေကာင္းေကာင္း သင္ခြင့္မရခဲ့ဘူ း။ ဒီေတာ့ အရြယ္ေရာက္လာရင္ အလုပ္သမားပဲ ျပန္ျဖစ္ၾကေပါ့။ သမိုင္းဆိုတာ ေသခ်ာနားလည္ သေဘာေပါက္ေအာင္ ေလ့လာမယ္ဆိုရင္ စာနာစိတ္ကေလးနဲ႔ ေလ့လာဖို႔လိုပါတယ္။ ခုေခတ္ ျမန္မာျပည္မွာ ျပည္သူအမ်ားစုဟာ ဆင္းရဲတြင္း နက္ေနၾကတယ္။ မိန္းကေလးငယ္ေလးေတြ ဘ၀ေတြ ပ်က္ၾကရတဲ့အထိ အျဖစ္ဆိုးေတြ ႀကံဳေနရတယ္။ လူငယ္ေလးေတြဟာ ဆင္းရဲပင္ပန္းစြာ အလုပ္လုပ္ ေနရတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘ၀အာမခံခ်က္ဘာမွ မ႐ွိဘူး။ ဒီလိုပဲ အတတ္ပညာ႐ွင္၊ အသိပညာ႐ွင္ေ တြဟာလည္း ေငြေၾကးရင္းႏွီး လုပ္ကိုင္ေနသူေ တြေလာက္ အခြင့္အေရးမရၾကဘူး။ ဘယ္လုိလူေတြက ဘယ္လုိ အာဏာေတြ၊ ဘယ္လုိစည္းစိမ္ေတြနဲ႕ ဘယ္လုိအခြင့္ေကာင္းယူ အျမတ္ထုတ္ၿပီး ဘယ္သူေတြက ကာကြယ္ေပးေနသလဲ ဆိုတာ သမိုင္းနဲ႔ ယွဥ္ၿပီး ဆင္ျခင္ပါ။ သမိုင္းအဆက္ဆက္ ဥပေဒျပဳခြင့္ေတြ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္အာဏာေတြ၊ တရားစီရင္မႈေတြကို လူတန္းစားတရပ္ကသာ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားၿပီး၊ အာဏာနဲ႔ စည္းစိမ္ခ်မ္းသာမႈကို လူတန္းစားတရပ္၊ အလႊာတခုကသာ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားၿပီး ျပည္သူအမ်ားစုဟာ ဆင္းရဲနိမ့္ပါး ဖိႏွိပ္ခံခဲ့ရတာ ခုခ်ိန္ထိ မလြတ္ေျမာက္ေသးပါဘူး။ အရင္း႐ွင္ေတြဟာ အစြန္းေရာက္ဖိႏွိပ္မႈအျပင္ ဘယ္ေလာက္ထိ လူသားခ်င္းစာနာစိတ္ ကင္းမဲ့ခဲ့ သလိုဆို ၁၉၃၀ ကမၻာ့စီးပြားပ်က္ကာလမွာ အလွ်ံပယ္ သိုေလွာင္ထားတဲ့ ေကာက္ပဲသီးႏွံေတြ၊ ဂ်ံဳအိတ္ေတြကို ေနာက္တရာသီေပၚတဲ့ အခ်ိန္မွာေစ်း က်မွာ စိုးလို႔ ပင္လယ္ထဲ စြန္႔ပစ္တဲ့အထိ ႐ိုင္းပ်ခဲ့တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ေစ်းကြက္ထဲ ဂ်ံဳေစ်းႏႈန္းေတြက အရမ္းျမင့္မားေနေတာ့ ဆင္းရဲသားျပည္သူအမ်ားစု ၀ယ္မစားႏိုင္ခဲ့ဘူး။ အရင္း႐ွင္ေတြ ကုန္ၾကမ္းရဖို႔နဲ႔ ကုန္ေခ်ာျပန္ေရာင္းဖို႔ ကိုလိုနီစနစ္ ေပၚလာတာကိုေတာ့ အက်ယ္တ၀င့္ ေရးမေနေတာ့ပါဘူး။ သင္႐ုိးၫႊန္းတမး္မွာလည္း အပ္ေၾကာင္းထပ္ေအာင္ သင္ခဲ့ၿပီးသားပါ။
လူေတြ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးေနတာကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈၿပီး အျမတ္ရဖို႔ အဓိကသာ ေမာင္းႏွင္ခဲ့တဲ့ အရင္း႐ွင္စနစ္ဟာ အဆံုးစြန္ ႐ုိင္းပ်ခဲ့တာကေတာ့ နာဇီေတြ၊ ဖက္ဆစ္ေတြေပၚလာတဲ့ အထိျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
ကားလ္မာ့ခ္စ္ဟာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဥပေဒျပဳေရးေတြကို လက္တဆုပ္စာ လူတန္းစားတရပ္ကပဲ ေခတ္အဆက္ဆက္ ကိုင္တြယ္ခဲ့ၿပီး သူတို႔ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္တဲ့ ဥပေဒေတြနဲ႔ ျပည္သူလူထု အမ်ားစုကို ဖိႏွိပ္ခဲ့တာကို တန္ျပန္တဲ့အေနနဲ႔ ျပည္သူလူထုဟာ အာဏာကို လက္၀ယ္ရရင္ ဘယ္ေတာ့မွ လူတန္းစားတရပ္ လက္ထဲကို ျပန္မေရာ က္ေအာင္ ဆိုၿပီး တပါတီစနစ္ကို ေရးဆြဲခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ ကားလ္မာ့ခ္စ္ရဲ႕ တပါတီစနစ္ဟာ အာဏာ႐ွင္စနစ္ မဟုတ္ဘူး။ ပါတီတြင္း လြတ္လပ္စြာ ေ၀ဖန္ေျပာဆိုခြင့္ေတြ ၊ ႏုိင္ငံသားတိုင္း လြတ္လပ္စြာ ေ၀ဖန္ေျပာဆိုခြင့္ေတြ အျပည့္ပါ တယ္ ဒီမုိကေရစီစနစ္နဲ႔ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ တပါတီစနစ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာဦးစိန္၀င္း ဆိုလိုခ်င္ တာလည္း အဲဒီ သေဘာပဲျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒါကလည္း ထံုးစံအတိုင္း စာအုပ္ထဲမွာပဲ ႐ွိပါတယ္။ (မေမ့ဖို႔က ကားလ္မာ့ခ္စ္ ကိုယ္တိုင္ ဘယ္ေတာ္လွန္ေရးမွာမွ မပါခဲ့ဘူး) တကယ့္ တကယ္တမ္း လူေတြက အာဏာနဲ႔ ထိေတြ႕တဲ့အခါ၊ ပုဂၢိဳလ္ေရးကိုးကြယ္မႈေတြ ႐ွိလာတဲ့အခါ အဲဒီတပါတီစနစ္ဟာ ေၾကာက္စရာအေကာင္းဆံုး အာဏာ႐ွင္စနစ္ကို ျပန္ေမြးထုတ္ျပန္ေတာ့တာပါပဲ။
အရင္ ဆိုဗီယက္တို႔၊ တ႐ုတ္တို႔မွာ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးဆို ဧရာမဓါတ္ပံုႀကီးေတြနဲ႔ လူေတြကလည္း ဘယ္ေတာ့မွ ထမင္းမ၀တဲ့ ႐ႈသိုးသိုး မ်က္ႏွာႀကီးေတြနဲ႔ မွတ္မိၾကဦးမွာပါ။ က်ေနာ္ကေတာ့ ဒီလူႀကီးေတြ မ်က္ႏွာကို မွတ္မိေနေသးတယ္။ ဆိုဗီယက္က ဘရက္ဇညက္တို႔၊ ေမာ္စီတုန္းတို႔၊ မဆလက ဦးစန္းယုတို႔ အၿမဲတမ္း ႐ႈတည္တည္ မ်က္ႏွာႀကီးေတြေလ။ လူတဦးခ်င္းတေယာက္ခ်င္း ပုဂၢလိက လြတ္လပ္ခြင့္ေတြ ဆိပ္သုဥ္းျပန္ေတာ့ အဲဒီေတာ္လွန္ေရးဆိုတာႀကီးတခါ က်ဆံုးျပန္တာေပါ့။ ဒီလိုနဲ႔ ကမၻာႀကီးဟာ စနစ္ေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္းၿပီး ခုထိ ျပည္သူအမ်ားစုရဲ႕ ဘ၀ေတြကေတာ့ မေကာင္းေသးပါဘူး။ ခု အရင္း႐ွင္စနစ္ကေန အမ်ိဳးမ်ိဳးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေ တြ လုပ္ထားတဲ့ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ ဆိုတာနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ စနစ္နဲ႔ ကမၻာကိုပဲ ထိန္းေမာင္းႏွင္ေနပါတယ္။ ေစ်း ကြက္ စီးပြားေရးဆိုတာ အရင္း႐ွင္ စီးပြားေရးလံုး၀ မဟုတ္ပါဘူး။ အရင္း႐ွင္ စီးပြားေရးဟာ အရင္း႐ွင္ဆိုတဲ့ လူတန္းစားတရပ္ကိုသာ ကိုယ္စားျပဳ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ စနစ္ ပါ။ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးမွာေတာ့ ေစ်းကြက္သာ ပဓါနက်တဲ့စနစ္ပါ။ ဒါဆိုေစ်းကြက္ဆိုတာ ဘာလဲလို႔ ေမးခြန္းထုတ္ၾကည့္ပါ။ ေဘာဂေဗဒမွာ ေစ်းကြက္ဆိုတာ လူေတြလို႔ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ပါတယ္။ Market is people.တဲ့။
ဒီေတာ့ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးဟာ လူေတြ တနည္းအားျဖင့္ စားသံုးသူပဓါန စီးပြားေရးစနစ္လို႔ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ႐ွင္းၿပီေပါ့။ ေစ်းကြက္လိုအပ္ခ်က္က ဘာလဲဆို.. စားသံုးသူေတြဟာ အေကာင္းဆံုး အရည္အေသြးကို၊ အခ်ိဳသာဆံုး ေစ်းႏႈန္းနဲ႔၊ ေပါေပါမ်ားမ်ား လြယ္လြယ္ကူကူ ၀ယ္ခ်င္ပါတယ္တဲ့။ အဲဒါ ေခတ္အဆက္ဆက္ စားသံုးသူေတြရဲ႕ လုိအပ္ခ်က္ပါပဲ။ ဒါကိုပဲ အဓိကထား ယွဥ္ၿပိဳင္ထုတ္လုပ္ေန၊ ေရာင္းခ်ေနရတာပါ။ ကုန္စည္ေတြကုိမွ ဒါမ်ိဳးလိုခ်င္တာမဟုတ္ဘူး။ လူေတြရဲ႕ ဆႏၵက နယ္ပယ္ အသီးသီးမွာ ၀န္ေဆာင္မႈအပါအ၀င္ နယ္ပယ္အသီးသီးမွာလည္း အဲဒီ စံသတ္မွတ္ခ်က္ အတိုင္းပဲ လိုခ်င္ပါတယ္။ ဘယ္အထိ လုိခ်င္သလဲဆိုရင္ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ စနစ္၊ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ အစိုးရကိုလည္း အဲဒီလုိပဲ လိုခ်င္ပါတယ္။ အစိုးရဆိုတာ ဟိုလိုေန၊ ဒီလိုေန အမိန္႔ေတြ ေပးၿပီး ကန္႔သတ္မယ့္ လူမ်ိဳးေတြကို မလိုခ်င္ေတာ့ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ လုိခ်င္တဲ့ အစိုးရဟာ ၀န္ေဆာင္မႈ ေပးတဲ့ ကုမၸဏီလို အဖြဲ႕အစည္းမ်ိဳးပဲ လိုခ်င္တယ္။ လြယ္လြယ္ကူကူ ဥပမာ တခုေပးပါမယ္။ လိႈင္သာယာက အက္ဖ္အမ္အိုင္ၿမိဳ႕မွာ ေနၾကည့္ပါ။ (အရင္တုန္းက ခုေတာ့ နည္းနည္း မေကာင္းေတာ့ဘူး ေျပာတယ္) ၿမိဳ႕ထဲ၀င္လာတာနဲ႔ ခင္ဗ်ားဟာ ၿမိဳ႕ေန ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားဆိုတာနဲ႔ လံုၿခံဳေရး ၀န္ထမ္းက ခင္ဗ်ားကို အေလးျပဳၿပီး ၀င္းတံခါးဖြင့္ေပးမယ္။ ခင္ဗ်ားအိမ္ေ႐ွ႕မွာ ေရမ၀ပ္ေစရဘူး၊ လမ္းမီးေတြ လင္းရမယ္။ အမိႈက္မ႐ွိေစရဘူး။ တကယ္လို႔ အမိႈက္ေတြ႕ရင္၊ လမ္းမီး မလင္းရင္၊ ေရ ၀ပ္ေနရင္ အဲဒီ ၿမိဳ႕အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ေကာ္မီတီကို ခင္ဗ်ား ဖုန္းနဲ႔ လွမ္းဆဲလုိ႔ရတယ္။ သူတို႔ ခ်က္ျခင္းလာၿပီး ၀န္ေဆာင္မႈေပးမယ္။ ေတာင္းပန္မယ္။ ခင္ဗ်ားဘက္က လိုတာက လစဥ္ေၾကး မွန္မွန္ေပးဖို႔ပါပဲ။ အရင္ အက္ဖ္အမ္အိုင္မွာ လူေနက်ဲတုန္းက ၿမိဳ႕ေကာ္မီတီဟာ စည္းကမ္း အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေနထိုင္ သူေတြကို ကန္႔သတ္ခဲ့တယ္။ ေဆးအေရာင္မသုတ္ရ၊ ၿမိဳ႕ထဲမွာ ဆိုင္မဖြင့္ရ၊ တခ်ိဳ႕ မုန္႔ဟင္းခါးဆိုင္ေလး ဘာေလး ကိုယ့္အိမ္ထဲ ဖြင့္ရင္ လံုၿခံဳေရးက လာၿပီး ဆိုင္ကို သိမ္းသြားတာမ်ိဳးေတြ ႐ွိခဲ့တယ္။ တျဖည္းျဖည္း လူေနစိတ္လာတဲ့ အခါမွာေတာ့ ၿမိဳ႕ေနေတြက ၿမိဳ႕မိၿမိဳ႕ဘမ်ား ေကာ္မီတီဆိုတာ ဖြဲ႕ၿပီး အဲဒီ ၿမိဳ႕သာယာေရး ေကာ္မီတီနဲ႔ အၿပိဳင္ စကားေျပာလာတယ္။ ငါတို႔ဆိုင္ေတြ ဖြင့္မယ္ ကအစေပါ့။ ခုေတာ့ အက္ဖ္အမ္အိုင္ဟာ လမ္းတိုင္းမွာ ဆိုင္ေတြနဲ႔ စည္လို႔ကားလို႔။ အဲဒါ ဒီမိုကေရစီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုစံပါ။ ဒီမိုကေရစီ စနစ္မွာ၊ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးဟာ အင္မတန္မွ သဟဇာတ စနစ္ျဖစ္တယ္။ (စစ္ဖို႔ေတာ့ လုိပါသဗ်ာ)။ ျပည္သူလူထုရဲ႕ အဆံုးစြန္ေသာ အႏၱိမလိုခ်င္တဲ့ အစိုးရပံုစံကေတာ့ အစိုးရမလို၊ စည္ပင္သာယာပဲ လိုတယ္ ဆိုတာပါပဲ။ က်ေနာ္တို႔ကို ဟုိဟာလုပ္၊ ဒီဟာလုပ္ အမိန္႔ေပးတဲ့ အစိုးရမ်ိဳးကို မလိုခ်င္ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ လုိခ်င္တာကို ျဖည့္ဆည္းေပးမယ့္ အဖြဲ႕အစည္းပဲ လုိခ်င္တယ္။ စိတ္တုိင္းမက်ရင္ အခ်ိန္မေ႐ြး ျဖဳတ္လို႔ရရမယ္။ ေနာက္တဖြဲ႕ကို စမ္းခန္႔ၾကည့္မယ္။ အေကာင္းဆံုး၀န္ေဆာင္မႈ၊ အေကာင္းဆံုး ျပည္သူ႔ဆႏၵကို ျဖည့္ ဆည္းေပးႏိုင္တဲ့ အဖြဲ႕အစည္းဟာ အစိုးရသက္တမ္းၾကာမွာပဲ။
အဲဒါ အတိုင္းတိုင္း အျပည္ျပည္က ျပည္သူေတြရဲ႕ စစ္မွန္တဲ့ ဒီမိုကေရစီ ရည္မွန္းခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါေၾကာင္းဗ်ာ။ ။
ခ်ိဳတူးေဇာ္
No comments:
Post a Comment