ထား၀ယ္ေဒသမွ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈအေထာက္အထားအခ်ဳိ႕

ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းဌာနမ်ားႏွင့္ ဂ်ာနယ္မ်ား၏ ေရးသား ေဖာ္ျပခ်က္အရ ထား၀ယ္ေဒသတြင္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ၌ အႀကီးမားဆံုး စီမံကိန္းတခုျဖစ္ေသာ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းကို စတင္ေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ထား၀ယ္ေဒသ၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏွင့္အတူ ႏိုင္ငံတကာ၏ စိတ္၀င္စားမႈကို ရရွိေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ထား၀ယ္ေဒသေန ျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္ အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ ေျပာင္းလဲမည့္ အေျခအေနမ်ားကို ရင္ဆိုင္ႏိုင္ရန္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ လုိအပ္ေနပါသည္။

ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္း တည္ေဆာက္မည့္ ေနရာသည္ ထား၀ယ္ေဒသအတြင္း ေရွးယဥ္ေက်းမႈမ်ား တည္ရွိရာ ျဖစ္ပါသည္။ နဘုလယ္ေဒသဟု ေခၚပါသည္။ ထား၀ယ္စကား (ေဒသိ ယစကား) ႏွင့္ပတ္သက္၍ အထူးျပဳ ေလ့လာရာေဒသ ျဖစ္သည္။ ထား၀ယ္ေဒသဟု အမ်ားသံုးေနေသာ ေဒသသည္ ယခုထား၀ယ္ခ႐ိုင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထား၀ယ္ခ႐ိုင္အတြင္း ထား၀ယ္ၿမိဳ႕နယ္၊ ေလာင္းလံုးၿမိဳ႕နယ္၊ ေရျဖဴၿမိဳ႕နယ္၊ သရက္ေခ်ာင္းႏွင့္ ကလိန္ေအာင္ၿမိဳ႕နယ္ခြဲ၊ ေမတၱာၿမိဳ႕နယ္ခြဲတို႔ ပါ၀င္ပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ေရွးယဥ္ေက်းမႈမ်ား ေပါႂကြယ္၀ေသာ ႏိုင္ငံျဖစ္ပါသည္။ တိုင္းေဒသႀကီးမ်ားႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ ေဒသအလိုက္ ေရွးယဥ္ေက်းမႈမ်ား ရွိပါသည္။ ႏိုင္ငံသမုိင္း တည္ေဆာက္ရာတြင္ ေဒသ သမိုင္းမ်ားသည္ အေရးႀကီးပါသည္။ သက္ဆိုင္ရာ ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ တာ၀န္သိ ေဒသခံျပည္သူမ်ားကလည္း ေရွးယဥ္ေက်းမႈမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ၿပီး ထိန္းသိမ္းေစာင့္ ေရွာက္လ်က္ရွိပါသည္။

ထား၀ယ္ေဒသ အတြင္းမွာလည္း ေရွးယဥ္ေက်းမႈအေထာက္အထားမ်ား တည္ရွိသည္။ သမုိင္း မတင္မီေခတ္ (အႀကိဳသမုိင္းကာလ) ေက်ာက္ေခတ္ သစ္ဓေလ့သံုး ေက်ာက္လက္နက္မ်ား ေတြ႕ရွိရသလို ပ်ဴေခတ္၊ ပုဂံေခတ္၊ အင္း၀ေခတ္၊ ေတာင္ငူေခတ္၊ ကုန္းေဘာင္ခတ္ သမုိင္း အေထာက္အထားမ်ားကိုလည္း ေတြ႕ရွိရသည္။

ပ်ဴလူမ်ဳိးမ်ားသည္ ဘီစီ ႏွစ္ရာစုမွ ေအဒီ ကိုးရာစုအထိ ျမန္မာႏိုင္ငံ အလယ္ပိုင္းတြင္ အေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့ၿပီး ယဥ္ေက်းမႈျမင့္မားေသာ လူမ်ဳိးမ်ားျဖစ္သည္။ ယခုအခါ ပ်ဴေခတ္ကို ပထမျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္ ေခၚေ၀ၚေနၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ ပ်ဴဓေလ့မ်ားကို တူးေဖာ္ေလ့လာ သုေတသနျပဳခ်က္ မ်ားအရ သီးျခားဓေလ့ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ သက္ဆုိင္ေသာ သမုိင္း အေထာက္အထားအခ်ဳိ႕ကို ထား၀ယ္ေဒသအတြင္း ေတြ႕ရသည္။

(၁) ၿမိဳ႕႐ိုး၀ိုင္းျခင္း
ေရွးၿမိဳ႕ေတာ္အမ်ားစုတြင္ ရန္သူကို ကာကြယ္ရန္ ၿမိဳ႕တံတိုင္း တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိသုိ႔ တည္ေဆာက္ရာတြင္ အ၀ိုင္းပံု၊ ေလးေထာင့္ပံု စသည္ျဖင့္ ပံုစံ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိသည္။ ေရွးအက်ဆံုး ၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ားတြင္ ၿမိဳ႕႐ိုးအ၀ိုင္းပံုမ်ား ေတြ႕ရသည္။ (ဥပမာ- သေရေခတၱရာ၊ မုိင္းေမာ၊ ေ၀သာလီ၊ က်ဳိကၠသာ)။ ၿမိဳ႕႐ိုးတည္ေဆာက္ပံု စနစ္အရ အ၀ိုင္းသဏၭာန္ရွိေသာ ၿမိဳ႕မ်ားသည္ ႐ိုး႐ိုးသာမန္ စတုဂံပံုသဏၭာန္ရွိေသာ ၿမိဳ႕မ်ားထက္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ပို၍သက္တမ္းေစာသည္။ ေရွး ေဟာင္း သုေသတနဌာန၏ မွတ္ခ်က္အရ သာဂရၿမိဳ႕ေဟာင္း၏ ၿမိဳ႕႐ိုးသံုးထပ္တြင္ အျပင္ဘက္ဆံုး ၿမိဳ႕႐ိုးသည္ ေရွးအက်ဆံုး ျဖစ္၍ ပထမေထာင္စုႏွစ္အတြင္း တည္ေဆာက္ခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။ သာဂရၿမိဳ႕ေဟာင္းသည္ ေလာင္းလံုးၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ၿမိဳ႕ေဟာင္းရြာတြင္ တည္ရွိသည္။

(၂) အ႐ိုးအိုးဓေလ့
အ႐ိုးအိုးဓေလ့ကို ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္မ်ားႏွင့္ ပ်ဴတို႔ေန ထုိင္ရာေဒသမ်ားတြင္ ေတြ႕ရ သည္။ သာဂရၿမိဳ႕ေဟာင္း၏ ေတာင္ဘက္ရွိ ပ်ဴသခ်ဳႋင္းဟု ေဒသခံမ်ား ေခၚေသာေနရာတြင္ ေရွးအခါကပင္ အ႐ိုးအုိးမ်ား ရရွိခဲ့သည္။ ယခုအခ်ိန္တိုင္ လယ္ထြန္ရင္း၊ ေျမတူးရင္း အ႐ိုးအိုးမ်ား ရတတ္သည္။ အ႐ိုးအိုးမ်ားကို သာဂရၿမိဳ႕ေဟာင္း ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ မင္းရပ္ရြာတု႔ိ၌ ေတြ႕ရွိရသည္။

(၃) လက္ေရးစင္းပါအုတ္ခ်ပ္
ေရွးၿမိဳ႕ေဟာင္းႀကီးမ်ားတြင္ တံတိုင္းႏွင့္ အေဆာက္အအံုမ်ား ေဆာက္လုပ္ရာတြင္ အုတ္ခ်ပ္ႀကီးမ်ားကို အသံုးျပဳခဲ့ၾကသည္။ အမ်ားအားျဖင့္ ၁၈_ ၉_ ၃ လက္မရွိ အုတ္ခ်ပ္ႀကီးမ်ားကို ေတြ႕ရသည္။ သာဂရၿမိဳ႕ေဟာင္းတြင္ အုတ္ခ်ပ္ႀကီးမ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားေသာ အေဆာက္အဦ တခုရွိသည္။ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနမွ စမ္းသပ္ တူးေဖာ္ခဲ့သည္။ သာဂရၿမိဳ႕ေဟာင္းရွိ အုတ္ခ်ပ္ႀကီးမ်ားတြင္ ႐ုပ္ပံုပါေသာ အုတ္ခ်ပ္မ်ား၊ စာပါေသာ အုတ္ခ်ပ္မ်ားႏွင့္ လက္ေရးစင္းပါေသာ အုတ္ခ်ပ္ႀကီးမ်ားေတြ႕ ရသည္။

(၄) ဒဂၤါး
ယခုလက္ရွိ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕ ရွမၼလည္ဆြဲရပ္မွ ဒဂၤါးငယ္မ်ား ရွိခဲ့သည္။ သီရိ၀စၦတစ္ဖက္၊ ဘဒၵပီဌ တဖက္ပါသည္။ ေရႊသို႔မဟုတ္ ေငြတခုခုျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားသည္။ ဒဂၤါးငယ္မ်ားသည္ အခ်င္း တစင္တီမီတာခန္႔သာ ရွိသည္။ ထုိယံုၾကည္မႈ သေကၤတပါေသာ ဒဂၤါးမ်ားကို ပ်ဴၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွေဒသအခ်ဳိ႕တြင္လည္း ေတြ႕ရသည္ဟု ဆုိသည္။

(၅) အုတ္ခြက္ဘုရား
ထား၀ယ္ေဒသအတြင္း အုတ္ခြက္ဘုရား အမ်ားစုကို ရွင္မုတၱီးေက်းရြာမွ ရရွိသည္။ ထုိအုတ္ ခြက္ဘုရားမ်ားတြင္ က်န္စစ္သားမင္း လက္ထက္မွ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕စားမ်ား၏ ဆုေတာင္းစာမ်ား ပါသျဖင့္ သမုိင္းတန္ဖုိးႀကီးလွသည္။ အုတ္ခြက္မ်ားကို ေလ့လာရာမွ ပ်ဴေခတ္လက္ရာ အုတ္ခြက္တခုကုိ ေတြ႕ရွိရ သည္။ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္းမွ ရရွိေသာ အုတ္ခြက္ ဘုရားႏွင့္ လက္ရာတူသည္။ မွန္နန္း မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ႀကီး ပထမတြဲ တပၺဒီပပ်ဴအပိုဒ္တြင္ ရတနာပူရ သုနာပရႏၲျပည္ႀကီးသည္ ကလာဗုမင္းလက္ထက္တြင္ ျပည္ပ်က္သည္။ လူတုိ႔သည္ သံုးစုသံုးမ်ဳိး ကြဲေလကုန္သည္။ ရခုိင္ဓည၀တီ သို႔တစု၊ တနသၤာရီသို႔တစု၊ ထား၀ယ္သို႔တစ ုကြဲ၍ ၾကမၼာသံုးမ်ဳိး ျဖစ္ကုန္သည္ဟု ေဖာ္ျပသည္။

ဇမၺဴကြန္ခ်ာက်မ္းတြင္လည္း ပ်ဴတို႔၏ အစကား ဟံသာနာဂရ- ဟန္လင္းဟုဆုိသည္။ ဟန္လင္းၿမိဳ႕တည္ပံု၊ အုပ္စိုးေသာမင္းမ်ား တရားပ်က္ပံု၊ ဟန္လင္း ျပည္ႀကီးပ်က္ပံုကို ေရးသားထားသည္။ ထိုဟန္လင္း ျပည္ပ်က္ေသာအခါ သံုးစု သံုးမ်ဳိးကြဲေၾကာင္း ဆုိသည္။ ဟန္လင္းမွ လူတို႔သည္ ဓည၀တီသို႔ တစု၊ တနသၤာရီ သို႔တစု၊ ထား၀ယ္ျပည္သို႔လည္းတစု ကြဲၾက၍ ျမမၼာသံုးမ်ဳိး ျဖစ္ကုန္သည္ဟု ဆုိသည္။

ေရွးျမန္မာသမုိင္း မွတ္တမ္းအခ်ဳိ႕မွာလည္း ပ်ဴတုိ႔ေကာင္းစားစဥ္အခါက ပ်ဴ ၁၂ ျပည္ေထာင္ရွိသည္ဟု ဆုိသည္။ ထုိ ၁၂ ျပည္ေထာင္တြင္ တနသၤာရီပ်ဴ (ၿမိဳ႕ေတာ္ထား၀ယ္) ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ သမုိင္းေလ့ လာသူတဦး၏ အဆုိအရ ကမ္း႐ိုးတန္းေန ပ်ဴလူမ်ဳိးမ်ားရွိေၾကာင္းလည္း ဆုိသည္။

ထား၀ယ္ေဒသအတြင္း ၁၉၉၉- ၂၀၀၀ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနမွ ရက္အနည္းငယ္ၾကာ သာဂရၿမိဳ႕ေဟာင္းအား စမ္းသပ္တူး ေဖာ္ေလ့လာခဲ့သည္။ ပညာရွင္မ်ား ရွားပါးသည့္အျပင္ စနစ္ တက်တူးေဖာ္ေလ့လာမႈမ်ား မျပဳလုပ္ရေသးပါ။ ေနာင္အခ်ိန္တြင္ အထက္ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈ အေထာက္အထားမ်ားသာမက အျခားယဥ္ေက်းမႈ အေထာက္အထားမ်ားလည္း ေတြ႕ရွိႏုိင္မည္ဟု ယံုၾကည္လ်က္ရွိပါသည္ 

ဘုန္းလူလွ ေရးသားသည္။
The Yangon Times

No comments: