လူတုိ႔၏ ဘ၀တြင္ ေန႔တစ္ေန႔သည္ တစ္သက္တြင္ မေမ့ႏုိင္သည့္ အျဖစ္ ရွိတတ္သည္။ ထုိေန႔ကို ထူးျခားေသာ ေန႔အျဖစ္ တစ္သက္ပတ္လုံး သတိရ ေအာက္ေမ့လ်က္ ရွိတတ္သည္။
ေန႔တစ္ေန႔၊ ေနရာတစ္ေနရာ၊ အေၾကာင္းအရာ တစ္ရပ္၊ ႐ႈခင္း တစ္ကြက္၊ အမွတ္အသား တစ္ခုအျဖစ္ ျမင္ေတြ႔လွ်င္ အမွတ္ ရေစေသာ အျခင္းအရာမ်ား အျဖစ္ ရွိေနၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ့္တြင္မူ သုိ႔လွ်င္ မေမ့ႏုိင္ေသာ အျခင္းအရာ မ်ားက ထင္ေနၿပီ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တစ္ခါတစ္ရံ ေနာက္ခံ အေၾကာင္းကိုပင္ ေမ့ေနတတ္သည္။ ကံေကာင္းသည္ဟု ဆုိရမည္လား၊ ကံဆိုးသည္ဟု ဆုိရမည္ လားမသိ။ ဥပမာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ကုိယ္ေပၚတြင္ ေသရြာ သုိ႔ပါမည့္ အမာရြတ္မ်ား ဆုိၾကပါစုိ႔။ ေပါင္မွ အမာရြတ္ကို တစ္ခါ တစ္ရံတြင္ ေရခ်ဳိးသည့္ အခါ သတိျပဳမိသည္။ ဒီအမာရြတ္က ဘာျဖစ္ပါလိမ့္။ ေၾသာ္ ဂ်ပန္ေခတ္က မဟာနႏၵာ ကန္ေတာ္႐ိုး ျမင္းကသာ ၾကက္တံတား အနီးတြင္ မဟာမိတ္ ေလယာဥ္ပ်ံ ကၽြဲညီေနာင္မွ စက္ေသနတ္ ေမႊ႔ခဲ့ျခင္း အတြက္ ရရွိခဲ့သည့္ အမာရြတ္ပါလား။
ဒူးေခါင္းမွ အမာရြတ္ကေလး ေပ်ာက္ကင္းလု နီးပါးပင္ ရွိၿပီ။ ဘယ္တုန္းက ဘာျဖစ္ပါလိမ့္။ ေၾသာ္ မွတ္မိပါၿပီ။ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္ တုိက္ေရယာဥ္ ၁၀၃ ပင္လယ္တြင္ နစ္ျမဳပ္စဥ္က ရခဲ့သည့့္ အမာရြတ္၊ ဆယ့္သုံးရက္တုိင္တုိင္ ပင္လယ္တြင္ ေမ်ာပါၿပီးမွ ဂ်ပန္သေဘၤာ အီစံမာ႐ူး ေပၚတြင္ ဂ်ပန္ ဆရာ၀န္ ခြဲစိတ္ခဲ့သည့္ အနာေပကိုး။
ဒူးေခါင္းမွ အမာရြတ္ကေလး ေပ်ာက္ကင္းလု နီးပါးပင္ ရွိၿပီ။ ဘယ္တုန္းက ဘာျဖစ္ပါလိမ့္။ ေၾသာ္ မွတ္မိပါၿပီ။ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္ တုိက္ေရယာဥ္ ၁၀၃ ပင္လယ္တြင္ နစ္ျမဳပ္စဥ္က ရခဲ့သည့့္ အမာရြတ္၊ ဆယ့္သုံးရက္တုိင္တုိင္ ပင္လယ္တြင္ ေမ်ာပါၿပီးမွ ဂ်ပန္သေဘၤာ အီစံမာ႐ူး ေပၚတြင္ ဂ်ပန္ ဆရာ၀န္ ခြဲစိတ္ခဲ့သည့္ အနာေပကိုး။
၀ဲဘက္ လက္ေကာက္၀တ္မွ အမာရြတ္။ ကၽြန္ေတာ္၏ အမ်ဳိးသား မွတ္ပုံတင္၌ ကုိယ္တြင္ ထင္ရွားေသာ အမွတ္အသား အျဖစ္ေပးရန္ အလုိ႔ငွာ မဟာမိတ္ ေလယာဥ္ေပၚမွ ဗုံးတစ္လုံးက လက္ေဆာင္ ပါးခဲ့ျခင္းပါတည္း။ ဤအမာရြတ္သည္ ၀မ္းဗိုက္ေပၚရွိ အမာရြတ္ ႏွစ္ခုႏွင့္ ညီအစ္ကို ေတာ္စပ္ၾကေပသည္။ ယခု ကၽြန္ေတာ္ ေရးသားမည္မွာ ဤကိုယ္တြင္ ထင္ရွားေသာ အမွတ္အသား အေၾကာင္း တစ္ရပ္ပင္ ျဖစ္ေပသည္။
ကၽြန္ေတာ့္ထံ၌ စာမူလာေရာက္ ေတာင္းၾကသည့္ မဂၢဇင္း ထုတ္ေ၀သူမ်ားက စကား ဆုိလာေလ့ ရွိၾကသည္။ “
ရယ္စရာေလး တစ္ပုဒ္ေလာက္ ေရးေပးပါ”
ဟူ၍ သူတို႔သည္ ႀကိဳတင္တုိင္ပင္ ထားၾကသည့္ႏွယ္ ကၽြန္ေတာ့္အား ရယ္စရာ ေကာင္းေသာ သတၱ၀ါတစ္ဦး ဟူ၍မ်ား သတ္မွတ္ ထားေလသလား မသိ။ အမွန္မွာမူ ကၽြန္ေတာ္သည္ ရယ္စရာ မေကာင္းပါ။ ဘ၀၏ အလွည့္အေကြ႔မ်ား၊ အဆင္ မေျပမႈမ်ား၊ အနိမ့္အေစာင္း၊ အတက္အက် မ်ားကို ေလာကဓံ တရား၏ လွည့္စားခ်က္မ်ား အျဖစ္ ဟားတုိက္ရယ္ လုိသည့္ ဉာဥ္ရွိ၍ သာလွ်င္ ရယ္စရာ သတၱ၀ါဟု သတ္မွတ္ၾကျခင္း ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ ေဟာ ယခု ႐ႈပါေလ။ ကၽြန္ေတာ့္ ကုိယ္ေပၚတြင္ ေသရြာ ပါေစေသာ အမာရြတ္ႀကီး ေပးခဲ့လ်က္၊ အသက္ ေသေလာက္သည္ အထိ ခံစားရျခင္း ကိုပင္ ဘ၀၏ ရယ္ဖြယ္တစ္ရပ္ အျဖစ္ ကၽြန္ေတာ္က ႐ႈျမင္သံုးသပ္ ထားပါသည္။ ဤသည္ကို ရယ္စရာဟုသာ သေဘာထားလ်က္ ရယ္ၾကပါေလ။ အမွန္ကလည္း ရယ္ဖြယ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ကုိယ္ခႏၶာေပၚမွ အမာရြတ္မ်ားသည္ တစ္ႀကိမ္ တစ္ခါက မည္မွ်ပင္ ႀကီးေစမူလည္း ကာလေညာင္းေသာ္ ရယ္ဖြယ္သာ ေကာင္းပါ၏။ သုိ႔တေစ လူအမ်ား မျမင္သာသည့္ ေနရာ၊ အသည္းႏွလုံးမွ အနာတုိ႔မွာမူ ေသးမႊား ေစကာမူလည္း ေသရြာ အထိ အနာမက်က္ ရွိတတ္ၾကပါသည္။ ဤသည္မ်ားကို ကၽြန္ေတာ္ မည္သည့္ အခါမွ် ေရးသားေလ့ မရွိပါ။ ကၽြန္ေတာ့္ အသည္း ႏွလုံးမွ အနာကိုမူ တတ္ႏိုင္သမွ် ကြယ္၀ွက္ထားကာ ေသရြာတုိင္ ယူသြားမည္ ျဖစ္ေပသည္။
အလ်ဥ္း သင့္ျခင္းေၾကာင့္ ရယ္စရာ ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ ကိုလည္း ရွင္းလုိေသးသည္။ စာေပရသ အရာတြင္မူ ဟာသ ရသဟူ၍ တင္စား ဆုိၾကသည္။ ဟာသရသ ေျမာက္သည္ ဟူေသာ စာေရးဆရာ မ်ားကို ဟာသ ၀ိဇၨာဟု တင္စားၾက၏။ ေကာင္းၿပီ၊ စာေပအရာ၌ ဟာသကို ထပ္ခံခြဲျခမ္း စိတ္ျဖာၾက ပါစုိ႔။ ကၽြန္ေတာ့္ အျမင္တြင္မူ ဟာသသည္ သံုးမ်ဳိးသုံးစား ရွိ၏။ ခက္တာက ဤေနရာတြင္ အဂၤလိပ္လုိ ေျပာမွ ပုိရွင္းသည္ဟု စကား ပလႅင္ ခံရ မည္ကဲ့သို႔ ျဖစ္ေန၏။ အမွန္ကလည္း ယေန႔ သိပၸံေခတ္တြင္ စာေရးျခင္း အတတ္ ပညာမ်ား၌ ဟာသစာေရး ဆရာကို ဤနည္း အားျဖင့္သာ ခြဲျခမ္း စိတ္ျဖာရမည္ ျဖစ္သည္။
ပထမမူလ အဆင့္မွာ Comedy ေကာ္မယ္ဒီပင္ ျဖစ္သည္။ ဇာတ္စင္ေပၚတြင္ ဇတ္လူရႊင္ေတာ္ Comedian တစ္ဦးက အျခား တစ္ဦးအား အေၾကာင္ မရွိဘဲ ဦးေခါင္းကို ၀ါးျခမ္းျပားခ်ပ္ႏွင့္ ႐ိုက္ေသာ အခါ၌ ပရိသတ္မ်ား ၀ါးခနဲ ရယ္ၾကသည့္ ျပက္လုံး ဟာသမ်ား၊ Slap-stick Comedy (၀ါ) ၀ါးခ်ပ္႐ိုက္ ျပက္လုံးဟု ေခၚရေပမည္။ ကေလးေတြ သေဘာ က်ျခင္းေၾကာင့္ လက္ခုပ္ တီးၾကသည္။ ရယ္စရာမ်ားတြင္ အဆင့္အနိမ့္ ဆုံးေသာ ျပက္လုံးေရးသည့္ ဟာသ စာေရးဆရာမ်ား ရွိၾကသည္။
ဒုတိယအားျဖင့္ Humour ေခၚ ရႊင္လုံး၊ ေသာလုံး ေရးသားသည့္ စာေရးဆရာမ်ား၊ Humourist အဆင့္၀င္ ဟာသ စာေရး ဆရာမ်ား၏ အေရးအသားသည္ ရႊင္သည္၊ သြက္သည္၊ ျမဴးသည္။ ဇာတ္လမ္းဇာတ္ကြက္အရလည္း ေပါ့ပါးသြက္ လက္သည္။ သုိ႔ေသာ္ အဓိပၸာယ္ ကင္းမဲ့ေသာ ဟားကြက္မ်ားႏွင့္ အတင္း ကလိမထုိး၊ ကေလးကလား မေရးသား။ ဥပမာ အဘုိးႀကီးေတာင္ရွည္ ပုဆုိး ကၽြတ္က်ျခင္းကို အရယ္ခုိင္းပုံ။ ႏြားႏို႔သည္ ကုလားတစ္ဦး ငွက္ေပ်ာသီးခြံ တက္နင္းမိ၍ ေခ်ာ္လဲ ကာ ႏို႔ပုံးႀကီး ေမွာက္သြားပုံ တုိ႔ကို ရယ္စရာ အျဖစ္ႏွင့္ ထည့္သြင္း ျခင္းမ်ဳိး ကင္းႏိုင္သမွ် ကင္းေပမည္။ ႐ုပ္ရွင္အားျဖင့္ ဥပမာျပ ရလွ်င္ အဂၤလိပ္ ႐ုပ္ရွင္၌ ေလာ္ရယ္ႏွင့္ဟာဒီ၊ ဘတ္အေဘာ့ႏွင့္ လူေကာ္စတဲလုိ၊ ဂ်ယ္ရီလူး ၀စၥတို႔၏ ဟာသ ဇာတ္လမ္းမ်ား ႏွယ္ျဖစ္သည္။ ရယ္ဖြယ္ ဇာတ္လမ္းတြင္ ေသာလုံးညႇပ္ထား ျခင္းေၾကာင့္ တစ္ေလွ်ာက္လုံး၌ ေရေရလည္လည္ ဟားရတယ္ ဟူသတည္း။ ျမန္မာစာေပတြင္ ဤႏွစ္မ်ဳိးေသာ စာေရးဆရာ မ်ားသာလွ်င္ မ်ားၾကေပသည္။
တတိယ အမ်ဳိးအစား အားျဖင့္ Satire ေခၚ သေရာ္စာေပ ေရးသားသည့္ Satirist ေခၚ စာေရးဆရာမ်ား။ ဤအမ်ဳိးအစား ဟာသ စာေရးဆရာ မ်ားတြင္ တစ္မ်ဳိးတစ္စား အျဖစ္ သီးျခား တည္ရွိ ေနၾကသည္။ အလြန္း နည္းပါးေသာ အေရအတြက္မွ် သာလွ်င္ ရွိေပသည္။ သေရာ္စာေပသည္ လူ႔ဘ၀၊ လူ႔ေလာက တြင္ ျဖစ္ပ်က္ ေတြ႔ျမင္ ေနၾကရသည့္ အေၾကာင္းအရပ္ မွန္သမွ်ကို ခနဲ႔တဲ့တဲ့ႏွင့္ က်ီစယ္သည္။ သေရာ္သည္။ တေစ့တေစာင္း ေျပာျပသည္။ စကားလုံး အသုံးအႏႈန္း အရာတြင္ ေကာ္သည္၊ ခတ္သည္၊ ကေလာ္သည္။ လက္ရွိေခတ္၏ လူမႈေရး သ႐ုပ္မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ ေရးသားရာ၌ စကားလုံး အသုံးအႏႈန္းမ်ား မွာ ပိႆာေလးႏွင့္ ေဘးပစ္ ခဲ့ရသည့္သဖြယ္ ရွိျခင္းေၾကာင့္ ခံရသူမွာ မသက္မသာ ရွိတတ္ၾကသည္။
သုိ႔ေသာ္ ျပန္လည္ ေခ်ပ ရသည္မွာလည္း အခက္။ ခံရခ်က္ကလည္း မသက္သာ။ သုိ႔မွသာလွ်င္ Satire ၏ ဂုဏ္ေျမာက္သည္။ အဂၤလိပ္ ဂႏၴ၀င္၌ ဂ်ဳိနာသန္ဆြစ္၏ ဂါလီဗာ ခရီးသည္ႀကီး၊ လီလီပြတ္ စသည္တုိ႔မွာ ၿဗိတိသွ် လူေနမႈ စနစ္ကို ထိမိစြာ သေရာ္ထားသည့္ အေျပာင္ေျမာက္ဆုံး သေရာ္စာေပမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ အဲလက္ဇႏၵားပုပ္၊ ဘင့္ဂၽြန္ဆင္ စသည္တုိ႔မွာလည္း သေရာ္ စာေပကို ကဗ်ာပုံ သဏၭာန္အားျဖင့္ ေရးသားရာ၌ ထင္ရွားၾကေပသည္။ အေမရိကန္ စာေရးဆရာ မ်ားတြင္ မာ့(က)တြိန္သည္ ေခါင္ခ်ဳပ္ျဖစ္ေပ၏။
ျမန္မာျပည္တြင္ ဤစာေရး ဆရာမ်ဳိးမွာ မထင္ ရွားလွေပ။ တစ္နည္းဆုိ ေသာ္ လူႀကိဳက္ မမ်ားလွေပ။ မလုံသည့္အုိး လူတန္းစား မ်ဳိးဆိုလွ်င္မူ ဤစာေရး ဆရာကို မႀကိဳက္ႏိုင္ဆုံး ျဖစ္ေတာ့သည္။ တတ္ႏုိင္လွ်င္ ႏွိပ္ကြပ္ ထားရမည္။ အခြင့္ သာလွ်င္ သတ္ပစ္ရမည့္ စာရင္း၀င္သည္။ သေရာ္စာကို ေဆာ္သည္၊ ကေလာ္သည္၊ လူလည္လုပ္သည္၊ သက္သက္တြယ္ သည္ဟုသာလွ်င္ က်ဥ္းေျမာင္းေသာ အျမင္ႏွင့္ သေဘာ ထားၾကသည္။ Satirist မ်ားသည္ ဇာတ္လမ္းဆင္၍ ေရးသားခ်င္မွ ေရးသားၾကမည္။ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ အက္ေဆးမ်ားသာလွ်င္ အေရးမ်ားသည္။ သူတို႔၏ အေရးအသားသည္ က်ဳိးေၾကာင္း ဆင္ျခင္မႈ တရားႏွင့္ အေထ့၊ အေငါ့၊ အေကာ္၊ အခတ္ကေလးမ်ား သြက္သြက္ေႏွာ ေရးသားျခင္းေၾကာင့္ မည္သည့္ လူတန္းစားမ်ား မႀကိဳက္ႏိုင္ၾကသည္ကို ကၽြန္ေတာ္ မေျပာလုိေတာ့ ေပ။ ကၽြန္ေတာ္ မေျပာလုိေတာ့ေပ။ အဲ ကၽြန္ေတာ္ မေျပာလုိေတာ့ေပ ဟူသည္ကုိ အဘယ္အတြက္ ႏွစ္ေက်ာ့ထပ္ ေရးသားရ သနည္းဟူမူ စာဖတ္သူမ်ားက ကၽြန္ေတာ္ မေျပာပါဘူး ဆိုမွ သိေနမင့္ၾကကုိး။(မေအေပး ႏွစ္ခါထပ္႐ိုက္ထားတာကိုး-ေတာ့ မဟုတ္ပါ။)အဲဒီ အေရးအသားပင္လွ်င္ Satire သေရာ္စာျဖစ္ ပါေတာ့သည္။
ဟာသ စာေပကုိ ရွင္းရင္းႏွင့္ပင္ ကၽြန္ေတာ့္မူလ ရည္ရြယ္ရင္းမွ ေခတၱ သီထြက္ သြားတာကို ခြင့္လႊတ္ၾကပါ။ ကဲ လာပါၿပီ ခင္ဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ့္ ကိုယ္ခႏၶာတြင္ မ်ားလွစြာေသာ အမာရြတ္မ်ား အနက္ သုံးခုေသာ အမာရြတ္မ်ား အေၾကာင္း။
ဒုတိယ ကမၻာစစ္ အတြင္း ကာလ၊ မႏၲေလးၿမိဳ႕၏ မတ္လ တစ္ည ျဖစ္ပါသည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္ဦးတြင္ ကၽြန္ေတာ္သည္ အစ္ကုိႀကီး ျဖစ္သူ၏ ေခၚေဆာင္ခ်က္ အရ ဇာတိရပ္ေျမ ေရႊဘုိၿမိဳ႕သုိ႔ ေရာက္ေနခဲ့ ရေပသည္။ ဧရာ၀တီျမစ္ကို ငွက္ျဖင့္ ျဖတ္ကူးခဲ့စဥ္က က်ဳိးက်ေနေသာ စစ္ကိုင္း တံတားႀကီးကုိ ေငးေမာ ၾကည့္ရင္း၌ အျပန္ ခရီးတြင္ ကၽြန္ေတာ္သည္ ဤတံတားႀကီး ကိုပင္ ငွက္သမၺန္ထက္မွ ပက္လက္လွန္ကာ ဗုံးမွန္ လူနာတစ္ဦး အျဖစ္ ျပန္ရလိမ့္မည္ကို မေတြးမိခဲ့ပါ။
ထုိည မတုိင္ေရာက္မီ နံနက္လင္းကတည္းကပင္ နိမိတ္ေတာ့ အျပသား။ ဒါကိုကၽြန္ေတာ္က သတိမထားမိ။ ကၽြန္ေတာ့္ အစ္ကိုႀကီးသည္ ဆည္ေျမာင္းဌာန တာ၀န္အရ မႏၲေလးၿမိဳ႕သုိ႔ လာေရာက္ အမႈ ထမ္းစဥ္ခုိက္ ျဖစ္၍ ကၽြန္ေတာ္က အေဖာ္အျဖစ္ သူႏွင့္ လုိက္ေနရသည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေနသည္မွာ အာဠာ၀ီ လမ္း စာတုိက္ႀကီး အနီး ယခင္က မႏၲေလး သူရိယ သတင္းစာ တုိက္ႏွင့္ ေဘးခ်င္းကပ္ အခန္းတြင္ျဖစ္သည္။ ဤအခန္းတြင္ ညီအစ္ကို ၀မ္းကြဲေတာ္သူ ကုိဘဇံႏွင့္အတူ လူလြတ္မ်ား စုေနၾကသည္။ ကုိဘဇံမွာ စက္ဘီးျပင္ဆုိင္ ဖြင့္လွစ္ထားသည္။ စားေသာက္ က်ေတာ့လည္း ဆုိင္၀ယ္စားလုိက္၊ ခ်က္ျပဳတ္စား လုိက္ႏွင့္ ျဖစ္သလုိ ေနၾကသည္။
နံနက္ ေစာေစာတြင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ညီအစ္ကုိသည္ အိပ္ရာမွ ထကာ အေနာက္ဘက္ဆီသို႔ ႏွစ္ျပခရီး ေလွ်ာက္လာခဲ့ ၾကသည္။ စစ္ကုိင္းတန္းႏွင့္ အာဠာ၀ီ လမ္းဆုံရွိ ကာကာကုလား လက္ဖက္ရည္ ဆုိင္တြင္ ဆိတ္ေျခေထာက္ စြပ္ျပဳတ္ႏွင့္ နံျပား တြယ္ၾကရန္ ျဖစ္သည္။ မႏၲေလးၿမိဳ႔မွ ညီအစ္ကို ၀မ္းကြဲေတာ္သူ တစ္ဦး ျဖစ္သည့္ မြတ္စတာဖြာ (ကြယ္လြန္သူ လက္ေ၀ွ႔ေက်ာ္- က်ားဘညိမ္း)က ဖိတ္မႏၲက ျပဳထားျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
“ေနေတာင္ အေတာ္ျမင့္သြားၿပီ အစ္ကုိ။ ဆိတ္ေျခေထာက္စြပ္ ရပါဦးမလား မသိဘူး”
နံနက္လင္းကတည္းက ၀မ္းဟာေနေသာ ကၽြန္ေတာ္က စိုးရိမ္ မကင္းစြာျဖင့္ လမ္းခရီးတြင္ အစ္ကုိႀကီး ျဖစ္သူကို ေမးမိသည္။
“ကိစၥ မရွိပါဘူးကြာ။ မြတ္စတာဖြာက ညကတည္းက ကာကာ ကုလားကို ေလးပြဲ ခ်န္ထားဖုိ႔ အေသအခ်ာ မွာထားမယ္ ေျပာသားပဲ”
ဟုဆိုသည္။
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔သည္ မ်ဳိး႐ိုးႏွင့္ ခ်ီ၍ ဆိတ္ေျခ ေထာက္စြပ္ျပဳတ္ ႀကိဳက္သူမ်ား ျဖစ္သည္။ ဆိတ္ေျခေထာက္ စပယ္ရွယ္လစ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ယခုလည္း ဆိတ္ေျခေထာက္ ႀကိဳက္သူ က်ားဘညိမ္းက ၫႊန္းလွေသာေၾကာင့္ ဆႏၵ ျပင္းျပစြာႏွင့္ ႏွစ္ျပ ခရီးကို ေလွ်ာက္လာခဲ့ ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ က်ားဘညိမ္းမွာ လက္ဖက္ရည္ဆုိင္ႏွင့္ မ်က္ေစာင္းထုိး၌ ေနသည္။ ဆုိင္အနီး ခ်ဥ္းကပ္ လာသည္ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ၀င္ၾကရမည့္ ဆုိင္၀တြင္ လူအမ်ား စုျပံဳေနကာ ႐ုန္းရင္းဆန္ခတ္ ျဖစ္ေနၾကသည့္ အခင္းကို မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ေတြ႔ၾကရ၏။
“ဟ အဲဒီဆုိင္ပဲ မွတ္လားကြ၊ ဒုိ႔သြားမွာ။ ဘာမ်ားျဖစ္ေန ၾကပါလိမ့္။ လူေတြ ၀ိုင္းလုိ႔ပါလား”
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔သည္ ခပ္သြက္သြက္ ေလွ်ာက္လာၾက၍ အခင္း ျဖစ္ရပ္ကို ၾကည့္သည္၌ ခါးက လုံခ်ည္ကိုပင္ မႏိုင္ေတာ့ဘဲ လူေတြ ၀ိုင္းဆြဲ ထားၾကရသည့္ က်ားဘညိမ္းကုိ ေသြးသံ ရဲရဲႏွင့္ ေတြ႔ၾကရသည္။
“ဖယ္စမ္းပါဗ်ာ၊ လႊတ္စမ္းပါ။ ဒီကုလားကို အေသ သတ္ရမွ ေက်နပ္မယ္။ မေအေပးကုလား လူပါး၀လုိ႔၊ ဘာမ်ား မွတ္ေနသလဲ မသိဘူး။ ေလးပြဲ ခ်န္ထားပါလုိ႔ ေသေသခ်ာခ်ာ ေျပာထားရက္နဲ႔ ခုေတာ့ ေရာင္းပစ္လုိက္လုိ႔ ကုန္ၿပီတဲ့။ ဘာေကာင္းသလဲဗ် ဟင္၊ လႊတ္၊ က်ဳပ္ကို လႊတ္ၾကပါ”
“ေတာ္ပါကြာ ဘညိမ္း၊ ဒုိ႔ရွင္းျပပါ့မယ္။ ဒုိ႔ေသာက္လုိက္ ၾကတာကြ။ ဒါေလာက္ လုပ္ရ ေတာ္ေရာေပါ့ကြ။ လက္လြန္ကုန္မယ္”
၀ိုင္းဆြဲသူမ်ားက ရွင္းျပ၊ ေတာင္းပန္ ဆြဲၾကသည္ကိုပင္ က်ားဘညိမ္းက တအား ႐ုန္းေနသည္။ ကာကာ ကုလားမွာလည္း မ်က္စိမ်ား ဖူးပိတ္ကာ၊ ႏွာေခါင္းမွ ေသြးသံရဲရဲ ထြက္ေနသည္။ သူ႔ေသြးမ်ားသည္ သူ႔ကိုယ္လုံးႏွင့္ လုံးေထြး ရစ္ပတ္ သတ္ပုတ္ခဲ့သည့္ က်ားဘညိမ္းအားပင္ စုိထင္းေစခဲ့၏။
ကၽြန္ေတာ့္အစ္ကိုႀကီးက
“ေဟ့ ဘညိမ္း ဘာျဖစ္တာလဲကြ။ လာပါကြာ ငါ့ညီရာ။ ဆိတ္ေျခေထာက္ မေသာက္ရလည္း မလုိင္နဲ႔ နံျပား စားၾကတာ ေပါ့။ မင္းဟာ ငါစိတ္မေကာင္းပါဘူး။ ဆုိင္မွာလည္း ပန္းကန္ေတြ ကြဲကုန္ပါၿပီ။ ကုလားထုိင္ေတြ က်ဳိးကုန္ပါၿပီ။ လူျမင္ မေကာင္းပါဘူး လာ လာ ငါ့ညီ”
ဟု ေခ်ာ့ေမာ့ေတာ့မွ က်ားဘညိမ္းသည္ တဖ်စ္ေတာက္ ေတာက္ႏွင့္ မေက်မခ်မ္း လုိက္ပါလာသည္။ ဆိတ္ေျခေထာက္ စြပ္ျပဳတ္သည္ ေသြးသံရဲရဲ ႐ိုက္ပြဲႏွင့္ပင္ ထုိေန႔ကို စတင္ ဖြင့္လွစ္လုိက္ေတာ့၏။
ထုိညသည္ လသာေသာ ညတစ္ညျဖစ္၏။ စစ္တြင္း ကာလ ေမွာင္က်ေနေသာ မႏၲေလးၿမိဳ႔၏ ညမွာ လူသြားလူလာ မရွိသည္ေၾကာင့္ တေစၧၿမိဳ႕ႀကီးအလား ေအာက္ေမ့ရသည္။ အေမွာင္ရိပ္မ်ား၌ အနိ႒ာ႐ုံတို႔သာ ႀကီးစိုးလ်က္ရွိသည္။ စာတုိက္ႀကီး၏ အေနာက္ဘက္ လမ္းမႀကီးေပၚတြင္ ဂ်ပန္တုိ႔ ၏ ယိုကိုဟားမား ဘဏ္တုိက္ရွိသည္။ ဘဏ္တုိက္ ဒရ၀မ္၏ သံေခ်ာင္း ေခါက္သံသည္ အရက္မူးမူးႏွင့္ တီးႏွက္သံမွန္း သိသာလွသည္။ စည္းခ်က္က မညီ၊ ႐ိုက္ခ်က္ကမမွန္၊ သံ ေခ်ာင္းေခါက္သံ ဆယ့္တစ္ခ်က္။ ေနာက္ဆုံး အခ်က္က အတန္ ၾကာမွ ထြက္ေပၚလာၿပီး ရပ္သြားသည္။
“ဟ ေခြးမသား ဒရ၀မ္ မူးျပန္ၿပီ ထင္တယ္ကြ။ ခုမွ ကိုးနာရီ ထုိးတာ၊ ဘယ့္ႏွယ့္ေၾကာင့္ ဆယ့္တစ္ခ်က္ ေခါက္ရတာတုံးဟ”
ကၽြန္ေတာ့္အစ္ကုိႀကီးက ေမးသည္။
“ဒီလုိပဲ အစ္ကိုရ၊ ဒီေကာင္က ေခါက္တာေတာ့ ကိုး ခ်က္ပဲ။ ဒါေပမယ့္ မူးေနေတာ့ တစ္ခ်က္ပုိ ေခါက္မိရက္သား ျဖစ္သြားေတာ့ကာ ဆယ္ခ်က္ ျဖစ္သြားတယ္”
ၿမိဳ႕ခံ ကိုဘဇံက မႏၲေလး ဂ်ပန္ေခတ္၏ နာရီသံ ေခ်ာင္းသံကို ရွင္းလင္းျပသည္။
“ဟ ငါၾကားတာက ဆယ္ခ်က္ မကပါဘူး။ ဆယ့္တစ္ ခ်က္ပါကြာ”
“ဟုတ္တယ္ေလ။ ေနာက္ဆုံး အခ်က္က ေ၀းၿပီး ေလးေနတာ အသံ တုိးေနတာ သတိ ထားမိတယ္ မဟုတ္လား။ အဲဒါ သူတစ္ခ်က္ ပိုေခါက္မိမွန္း သတိရေနလုိ႔ ခဏနားၿပီးမွ ျပန္ႏုတ္ တာ။ ဒီေတာ့ ဆယ္ခ်က္မွာ အပုိတစ္ခ်က္ ႏုတ္ေတာ့ ကုိးနာရီ ဆုိတာ သိရတယ္”
ဟု ရွင္းျပသည္။ ေၾသာ္ ယိုကိုဟားမား ဘဏ္မွ ဒရ၀မ္၏ ဂ်ပန္နာရီ သံေခ်ာင္းေခါက္သံပါတကား။
“ကဲ အိပ္ၾကစုိ႔ကြာ။ ကိုးနာရီဆုိတာ ညဥ့္နက္လွၿပီပဲ”
ကၽြန္ေတာ့္ အစ္ကိုႀကီး ျဖစ္သူသည္ ေနာက္ဘက္ အိပ္ခန္းတြင္းသုိ႔ ၀င္သြားသည္။ အိပ္ခန္းတြင္ ခုတင္ႏွစ္လုံး ရွိလ်က္ အျခား တစ္လုံးတြင္ ဆည္ေျမာင္း႐ုံးမွ စာေရးႀကီး ကိုသန္းဆိုသူ အိပ္သည္။ ကုိသန္းသည္ ပိန္ပိန္ပါးပါး ကုိယ္ကာယ ႏွင့္ ညေနတုိင္း သုိင္းကစားေသာ သုိင္းသမားတစ္ဦး ျဖစ္၏။ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ကိုဘဇံမွာ လူငယ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ အေလ်ာက္ အိမ္ေရွ႕ခန္းတြင္ပင္ သမံတလင္း ထက္၌ ဖ်ာတစ္ ခ်ပ္ခင္း၍ အိပ္ၾက၏။ လူငယ္မ်ား ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ေခါင္းခ် သည္ႏွင့္ပင္ အိပ္ေပ်ာ္သည္။ ရည္းစားကလည္း မထားတတ္ ေသး၍ ေတြးစရာ ရည္းစားကလည္း မရွိျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေကာင္း ျဖစ္ေပမည္။
တစ္စုံတစ္ရာေသာ အသံက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေလးဦးသားကို တစ္ၿပိဳင္နက္ တည္းလုိ ႏိုးလာၾကေစ၏။ အသံမွာ နိမ့္စြာ ပ်ံသန္းလာသည့္ ဗုံးၾကဲ ေလယာဥ္ပ်ံသံ။ မ်က္စိမ်ား ဖြင့္လိုက္သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ေမွာင္မည္းေနသည့္ အိမ္ခန္းတြင္း၀ယ္ အလင္းေရာင္ တစ္ခုက ျမဴးႂကြ လည္ေနသည္။ ေလထီးမီး က်ည္ေရာင္မွန္း ခ်က္ခ်င္း သိလုိက္သည္။ မီးက်ည္ ေရာင္သည္ ညဥ့္အေမွာင္ကုိ ေနကဲ့သုိ႔ လင္းေစသည္။
“ေဟ့ ႏိုးၾကသလား ေဟ့”
အစ္ကုိႀကီးက ေအာ္ဟစ္ေမးသည္။
“ဟုတ္တဲ့အစ္ကို၊ ႏိုး ေနပါတယ္”
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က ၿပိဳင္တူ ထူးလုိက္၏။
“မထၾကနဲ႔ေနာ္၊ ေလယာဥ္ပ်ံက သိပ္ကပ္ေနၿပီကြ။ ဒီအတုိင္း လွဲေနၾက”
“ရႊီ”
ေသမင္း၏ ေလခၽြန္သံ ဟုဆုိႏုိင္သည့္ ဗုံးအၿမီးမွ ပန္ကာ လည္သံသည္ စူးရွစြာေပၚ လာသည္၌ ဗုံးသည္ အလြန္နီးကပ္စြာ က်လာေတာ့မည္ကို အလန္႔တၾကား သိလုိက္ရသည္။ ေ၀ါခနဲ ျဖတ္ေက်ာ္ပ်ံသန္း သြားေသာ ေလယာဥ္စက္ သံၾကားမွပင္ ရႊီသံသည္ စူးရွစြာ ေပၚလာၿပီး တခဏ၌ ဒုိင္းဟူေသာ ေပါက္ကြဲသံႀကီးသည္ နားမ်ားကိုပင္ ပင္းသြားေလာက္ေအာင္ နီးကပ္စြာ ေပၚလာၿပီး ေနာက္ ၀င္းခနဲ လက္သြား၊ ၀ုန္းခနဲ မီးေတာက္သြားျခင္း မ်ားသည္ ဆက္တုိက္ ေပၚလာကာ ယမ္းနံ႔၊ အုတ္မႈန္႔နံ႔တုိ႔သည္ ႏွာ၀ႏွင့္ ဒြါရ အားလုံးကိုပင္ ဖုံးသြားေစသည္။ တ၀ုန္း၀ုန္းၿပိဳ က်ေသာ အသံမ်ား၊ အုတ္က်ဳိး အဂၤေတပဲ့မ်ား၊ ယမ္းခိုးေငြ႕မ်ား ေ၀သြားသည္။ ကမၻာ ပ်က္သြားသည္ ထင္လုိက္ရ၏။ ေနာက္ အားလုံး ၿငိမ္သက္သြားသည္။
ပထမဆုံး ကၽြန္ေတာ္ သတိထား မိသည္မွာ ပူေႏြးေစး ကပ္ေသာ အရည္မ်ားသည္ ကၽြန္ေတာ့္ မ်က္ႏွာေပၚတြင္ စီးဆင္းေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္သည္ ေလယာဥ္ပ်ံ သံေၾကာင့္ ႏိုးလာသည္၌ ပက္လက္ အေနအထားတြင္ အိပ္ေနဆဲ ႏုိးလာျခင္း ျဖစ္သည္။ ၀ဲဘက္လက္ကုိ နဖူးေပၚ တင္ထားသည္။ ဗုံး ေပါက္ကြဲသည့္ အခါတြင္လည္း ဤအေန အထား၌ပင္ ရွိေနသည္။ ဗုံးဆန္ တစ္ဆန္သာ ေျမေပၚတြင္ ရွပ္ကာ ျဖတ္သြားသည္၌ ပက္လက္လွန္၍ နဖူးေပၚ တင္ထားေသာ ၀ဲဘက္လက္ ေကာက္၀တ္ကုိ လွီးသြားသည္တြင္ ေသြးမ်ားသည္ မ်က္ႏွာ ေပၚသုိ႔ စီးက်လာျခင္း ျဖစ္၏။
အလားတူ ဗုံးဆန္ႏွစ္ဆန္က ၀မ္းဗုိက္ ႂကြက္သားမ်ားကို တုိ႔နမ္း သြားခဲ့ေသးျခင္းကို ေနာက္မွ သိရသည္။ ဗုံးမွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အိပ္ေနသည့္ ေနရာႏွင့္ ၁၀ ေပ၊ ၁၅ ေပမွ်အကြာစီ လမ္းအလယ္ အိမ္ေရွ႕တည့္တည့္တြင္ က်ေရာက္ ေပါက္ကြဲခဲ့ျခင္း ျဖစ္၏။ နီးကပ္လြန္းျခင္းေၾကာင့္ နားမွ ေသြးမ်ား စုိ႔ထြက္လာကာ တစ္လေက်ာ္မွ် နားအူ ေနခဲ့ ေသးသည္။
ဗုံးၾကဲ ေလယာဥ္၏ အဓိက ရည္မွန္းခ်က္မွာ ယိုကိုဟားမား ဘဏ္တုိက္ပင္ ျဖစ္သည္။ ရည္မွန္းခ်က္ကို တည့္တည့္မတ္ မတ္ပင္ထိသည္။ ဘဏ္တုိက္ေပၚ တည့္တည့္က်၏။ ေနာက္တစ္လုံးမွာ ဘဏ္တိုက္အေက်ာ္ တစ္ကိုက္အကြာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အိမ္ေရွ႕ လမ္းေပၚက်သည္။ အကယ္၍သာ ေလယာဥ္ပ်ံ သန္းသည့္ လမ္းေၾကာင္းသည္ အေရွ႕တည့္တည့္မွ အေနာက္သို႔ ဦးတည္လမ္းေၾကာင္း ၂၇၀ ဒီဂရီျဖစ္ပါမူ ဒုတိယ အလုံးသည္လည္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ တုိက္ေပၚ တည့္တည့္မတ္မတ္ က်ေပလိမ့္မည္။ ယခုေသာ္ ေလယာဥ္မွဴး၏ ဦးတည္ လမ္းေၾကာင္းသည္ ၂၀၀ ဒီဂရီခန္႔ ျဖစ္ဟန္ ရွိပါလိမ့္မည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္သာလွ်င္ ဤစာကုိ ကၽြန္ေတာ္ ေရးသားႏုိင္သည္ ျဖစ္၏။ ၉ နာရီ သံေခ်ာင္းကို မူး၍ ဆယ့္တစ္ခ်က္ေခါက္ကာ ေျမာင္းေဘးတြင္ အိပ္ေပ်ာ္ေနသည့္ ဘဏ္တုိက္ေစာင့္ ဒရ၀မ္မွာ သူ႔ ဘဏ္တုိက္ေပၚ ဗုံးတည့္တည့္ က်သည္ကိုပင္ မသိလုိက္ဟု ဆုိ၏။ ေနာက္တစ္ေန႔ ဘဏ္တုိက္ႀကီး ၿပဳိေနသည္ကို ေတြ႔ရမွ သူ သိသည္ဟု အဆုိရွိေပသည္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ အိမ္ေရွ႕တြင္ ပိတ္သည့္ တံခါးမႀကီးႏွစ္ ခ်ပ္မွာ တစ္လက္မခြဲခန္႔ ထုထည္ရွိလ်က္ ၈ ေပx ၆ ေပ ကၽြန္းသားျပားႀကီး ႏွစ္ခ်ပ္ျဖစ္သည္။ ထုထည္ ေကာင္းလွသည္။ ဗုံးေပါက္ ကြဲသည္တြင္ ယင္းတံခါးႀကီး ႏွစ္ခ်ပ္မွာ ထင္းေပါက္ ထင္းစမ်ား ျဖစ္သြားကာ အိမ္ေရွ႕တံခါး ဟာလာဟင္းလင္း ျဖစ္သြားသည္။
“အီး အီး အမေလးဗ်ာ”
ကိုဘဇံ၏ ညည္းညဴသံျဖစ္သည္။
“ေဟ့ ေကာင္ေလးေတြ၊ ေဟ့ေကာင္ေလးေတြ၊ ရွိၾက သလားေဟ့”
ကၽြန္ေတာ့္ အစ္ကုိႀကီးက အုတ္မႈန္႔လုံးမ်ား၊ ယမ္းခုိးလုံး မ်ားၾကားမွ စိုးရိမ္တႀကီး ဟစ္ေမးသည္။
“ဟုတ္ကဲ့ရွိပါတယ္ အစ္ကုိ”
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က ၿပိဳင္တူ ေျဖမိသည္။
“မင္းတုိ႔ ထိသြားသလား”
“ကၽြန္ေတာ့္ ေျခေထာက္ ထိသြားတယ္ အစ္ကို”
ကုိဘဇံက ေျဖမိသည္။
“မင္းေရာေဟ့ ဘေသာ္”
“ကၽြန္ေတာ့္မ်က္မွာ ေသြးေတြ အစ္ကုိ၊ ဘယ္မွာထိလဲ မသိဘူး”
ကၽြန္ေတာ္က တုန္တုန္ယင္ယင္ ေျပာလုိက္သည္။
“ေအး ကိစၥမရွိဘူး။ မင္းတုိ႔ အဲဒီလုိပဲ အသံၿငိမ္ၿငိမ္ ေနၾကဦး။ ေလယာဥ္ပ်ံ ေနာက္တစ္ပတ္ ျပန္လွည့္လာဦးမယ္”
“ဟုတ္ကဲ့ အစ္ကုိ”
“ကိုသန္း၊ ကိုသန္း”
အစ္ကုိႀကီးက သူ အိပ္ရာေဘး ခုတင္ေပၚတြင္ အိပ္ေနေသာ ကိုသန္းအား လွမ္းေခၚသည္။ ထူးသံ မၾကားရပါ။
“ကုိသန္း၊ ကုိသန္း”
ကိုသန္း ျပန္မထူးပါ။ ေလယာဥ္ပ်ံသံ ေ၀းသြားသည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ အၿပိဳအပ်က္ ဖ႐ိုဖရဲမ်ားကို တိုးထြက္ကာ ေနာက္ေဖးခန္းသုိ႔ ဟပ္ထုိး ေျပး၀င္ သြားၾကသည္။ အစ္ကုိႀကီးသည္ ေမွာက္အိပ္ ေနသည့္အတြက္ ဗုံးဆန္ တစ္ဆန္က သူ႔တင္ပါးတြင္း ၀င္သြားခဲ့သည္။ သူ႔တြင္လည္း ဒဏ္ရာႏွင့္။ သုိ႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အားလုံး သတိ ရွိၾကသည္။ တစ္ဦး၊ တစ္ဦး ေမးစမ္း ႏုိင္ၾကသည္။ လုံး၀ သတိမရသူမွာ သုိင္းဆရာ ဦးသန္းျဖစ္၏။ သူသည္ ခုတင္ေပၚ၌လည္း မရွိဘဲ ခုတင္ေဘးက်ကာ သမံတလင္းေပၚ တေစာင္းေခြ လဲက်ေနသည္။ ေနာက္ဆုံးတြင္ လုံး၀ ဒဏ္ရာ မရသူမွာ သူတစ္ဦးသာ ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ သူသည္ ခုတင္ေပၚမွ လြင့္စဥ္က်၍ လန္႔ၿပီး သတိ ေမ့ေနျခင္းသာ။
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔သည္ တစ္ဦးကို တစ္ဦး အားေပး စကားေျပာရင္း တုိက္ပ်က္၏ ေခ်ာင္တစ္ေနရာကို ခုိ၀င္ ေနၾကသည္။ မီးက်ည္လည္း ၿငိမ္းသြားၿပီ ျဖစ္၍ မၾကာမီ ေလေၾကာင္းရန္ ကင္းရွင္းသြားကာ ဂ်ပန္ စစ္သားမ်ားႏွင့္ ေလေၾကာင္း ကာကြယ္ေရး ကင္းသမား ေကဘုိထုိင္မ်ား လမ္းေပၚ ထြက္လာၾက သည္။ ဂ်ပန္မ်ားက ဘဏ္တိုက္ကုိ ဦးစြာၾကည့္သည္။
ထုိ႔ေနာက္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အိမ္ေရွ႕ လမ္းမေပၚမွ ဗုံးက်င္းႀကီးကို ၾကည့္ေနစဥ္ တုိက္ပ်က္တြင္းမွ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လွမ္းေခၚၾကျခင္း ေၾကာင့္ အတြင္းသို႔ ၀င္လာၾကသည္။ ဂ်ပန္မ်ားသည္ ခ်က္ခ်င္း ဆိုသလုိပင္ လူနာတင္ ထမ္းစင္ ယူလာၾကကာ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ကိုဘဇံကို ထမ္းစင္ေပၚ တင္ေခၚခဲ့ၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ့္မွာ တစ္ကုိယ္လုံး ေသြးအလိမ္းလိမ္း ျဖစ္ေနျခင္းေၾကာင့္ မည္သည့္ ေနရာတြင္ ထိသည္ကိုပင္ မွန္းဆရ ခက္ေနၾကသည္။ ကိုဘဇံမွာ ေျခေထာက္ ညိဳ႕သူႀကီးကုိသာကိုင္ရင္း ေအာ္ေနသည္။
အစ္ကုိႀကီးမွာမူ တင္ပါးကို လက္ကိုင္ ပ၀ါႏွင့္ အုပ္ထားၿပီး လမ္းေလွ်ာက္ လုိက္ပါလာခဲ့သည္။ သုိင္းဆရာ ကိုသန္းမွာမူ ဇ၀က္သာရည္ ႐ွဴေစျခင္းျဖင့္ ႏွာႏွပ္လုိက္မွ သတိရသည္။ သူ႔တြင္ ဒဏ္ရာမရွိ အေကာင္းပကတိ။ ဂ်ပန္ေခတ္၏ စစ္တြင္းကာလ အေရးေပၚ ေဆး႐ုံမွာ အက္စ္ပီဂ်ီသံ တဲေက်ာင္းတြင္ ျဖစ္သည္။ ေဆး႐ုံ ေရာက္ခ်ိန္မွာ ညသုံးနာရီ ေက်ာ္ခန္႔တြင္ ျဖစ္သည္။ လူနာမ်ားမွာ အခ်ဳိ႕ ခုတင္ေပၚ၊ အခ်ဳိ႕ ၾကမ္းျပင္ေပၚ။ ေဆး႐ုံေရာက္၍ ဒဏ္ရာမ်ားကို ၾကည့္႐ႈ စစ္ေဆးတဲ့ အခါက်မွ ကၽြန္ေတာ့္တုိ႔ ဒဏ္ရာမွာ မႀကီး က်ယ္လွ။ လက္ေကာက္၀တ္ႏွင့္ ၀မ္းဗိုက္တြင္ ရွပ္မွန္ထားသည္။ အသက္အႏၲရာယ္ မရွိ၊ ေသြးလြန္ေနသည္၊ ေသြးလန္႔ေနသည္။ ကိုဘဇံမွာ ေျခေထာက္႐ိုး ဒဏ္ရာ ရထားျခင္းေၾကာင့္ လုံး၀ လမ္းမေလွ်ာက္ႏုိင္။ အသက္ အႏၲရာယ္ မရွိေသာ္လည္း ေျခေထာက္႐ိုးကုိ စိတ္မခ်ရ။ အစ္ကိုႀကီးမွာ တင္ပါးတြင္ ဒဏ္ရာနက္သည္။ သုိ႔ေသာ္ အ႐ိုး မထိခုိက္၊ သုိင္းဆရာကုိမူ ညတြင္းခ်င္းပင္ ေဆး႐ုံမွ ျပန္လႊတ္လုိက္ သည္။
ေနာက္တစ္ေန႔ နံနက္လင္းသည္တြင္ ကၽြန္ေတာ္ရွိေနရာ ေဆး႐ုံသုိ႔ အျခား ဗုံးဆန္ထိ လူနာ၊ ေျချပတ္ လက္ျပတ္မ်ား ေရာက္ရွိ လာၾကျပန္ကာ ေဆး႐ုံမွာ ျပည့္လွ်ံသြားသည့္ အတြက္ ေန႔လယ္ပိုင္းတြင္ ေဆး႐ုံမွ အျခား တစ္ေနရာသုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႕ရန္ စီစဥ္ၾကသည္။ ထုိမွတစ္ဆင့္ အတန္ သက္သာလွ်င္ ေရႊဘုိျပန္ ၾကရန္ အစ္ကိုႀကီးက စီစဥ္သည္။ သို႔စီစဥ္ဆဲ နံနက္ ၁၁ နာရီထုိးတြင္ ေလယာဥ္ပ်ံ အုပ္ႀကီး အသံ ၾကားရျပန္ေတာ့သည္။ ေလေၾကာင္း အခ်က္ေပး ဥၾသသံမ်ား ေပၚလာကာ ေဆး႐ုံမွ ၀န္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ေျပးလႊားႏုိင္သူမ်ား ဗုံးခုိက်င္းသုိ႔ ေျပး၀င္ ၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ့္မွာမူ ေဆး႐ုံထက္ ပက္လက္။ ထုိင္လည္း မထုိင္ႏိုင္။ ထလည္း မထႏုိင္။ ကိုဘဇံလည္း မထႏိုင္။ အစ္ကုိႀကီးမွာ မရွိ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ခုိေနရန္ တည္းအိမ္ စီစဥ္ေန၍ အျပင္ ေရာက္ေနသည္။
ျမစ္ငယ္ ေလယာဥ္ပစ္ အေျမာက္တပ္၊ မႏၲေလးေတာင္ ေျခအေျမာက္ တပ္တို႔မွ အေျမာက္ ပစ္သံမ်ား ေပၚလာသည္။ တ၀ုန္း၀ုန္း တဒုိင္းဒိုင္း ဗုံးက်သံမ်ား ဆက္တုိက္ ၾကားရသည္။ ေ၀းေတာ့ ေ၀းကြာပါ၏။ သုိ႔ေသာ္ ေဆး႐ုံ အေဆာက္အအုံမွာ သြက္သြက္ခါ လႈပ္ခါေနသည္။ ဗုံးသံၾကားမွ ငုိသံ၊ ေအာ္သံ၊ ဘုရား ရွိခုိးသံမ်ား ၾကားေနရသည္။ ညက ဒဏ္ရာရသည့္ လူနာမ်ားတြင္ ကုလားမႀကီး တစ္ေယာက္ ပါလာသည္။ သူက မ်က္မျမင္ ဒုက္ၡိတ။ ကုလားမႀကီးသည္ ေၾကာက္လန္႔ကာ သူ႔ ေနရာမွ ထေျပးသည္။ သူေျပးသြားသည္မွာ ၀ရန္တာထြက္ သည့္တံခါး၀ဘက္။ ၀ရန္တာမွာ က်ဳိးပ်က္ေနသည္။ ကုလား မႀကီးသည္ ေလယာဥ္မ်ား ေခါင္းေပၚ အေရာက္တြင္ ေဆာက္တည္ရာ မရေတာ့ဘဲ မျမင္မကန္းႏွင့္ ၀ရန္တာ ပ်က္ဆီ စြတ္ေျပးရာ အေပၚထပ္မွ ေအာက္ထပ္သုိ႔ ေဇာက္ထုိး က်သြားေတာ့သည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က လွမ္းျမင္ေသာ္လည္း ေအာ္ဟစ္ သတိ ေပး႐ုံမွ အျခား မတတ္ႏိုင္ခဲ့ၾကပါ။ ကုလားမႀကီးသည္ ေအာက္ထပ္သုိ႔ ဦးစိုက္ က်သြားသည္၌ပင္ ဇီ၀ိန္ခ်ဳပ္ ရေလေတာ့သည္။
ေလေၾကာင္း ရန္ရွင္းသည္တြင္ အစ္ကိုႀကီး ေရာက္ရွိလာကာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အား ေရႊျပည္ ရပ္ကြက္ရွိ အစ္ကို ၀မ္းကြဲေတာ္သူ ကုိဆုိင္၏ ေနအိမ္တြင္ ေခတၱ နားခုိၾကရန္ စီစဥ္သည္။ ထုိေန႔ ညေန ေရႊျပည္ရပ္ကြက္ ေရာက္သည္။ ည ၁၀ နာရီခန္႔တြင္ ဂ်ပန္မ်ား စစ္ကားႀကီးငယ္ႏွင့္ ေရာက္ရွိလာကာ ေရႊျပည္ ရပ္ကြက္ တစ္ကြက္လုံးကို သံဆူးႀကိဳး ကာရံလ်က္ သြပ္ျပားမ်ားႏွင့္ ခတ္ေတာ့သည္။ ရပ္ကြက္တြင္းမွ လူအျပင္ မထြက္ရ၊ အျပင္လူ အတြင္း မ၀င္ရ။ ေရႊျပည္ ရပ္ကြက္တြင္ ပလိပ္ေရာဂါ ျဖစ္ေနျခင္းေၾကာင့္ ပိတ္ဆုိ႔တားဆီး ထားလုိက္ေတာ့သည္။ ဗုံး ထိလူနာမ်ားမွာ ေရာက္သည့္ ညတြင္ပင္ က်န္းမာေရး အခ်ဳပ္ သား ျဖစ္ၾကရျပန္သည္။ ေရာဂါကလည္း ပလိပ္ ေရာဂါဆိုးႏွင့္ ဒက္ထိ တိုးၾကရျပန္ေတာ့သည္။ ျပည္ေရႊဘို ျပန္ဖုိ႔အေရး တစ္ေထာက္ နားကာမွ အခ်ဳပ္သား ျဖစ္ရျပန္သည္။
သုိ႔ေသာ္ ကိစၥ မရွိပါ။ ေခတ္အားလုံးတြင္ ကိစၥ အ၀၀ကို ၿပီးေစသည့္အရာ ရွိပါသည္။ ဂ်ပန္ေခတ္တြင္ ဘုရားနီ ေထာင္မလဲ သဲေကာ္သည္ ပိတ္ဆုိ႔ တံခါးမ်ားကို ပြင့္ေစ၏။ ကၽြန္ေတာ့္ အစ္ကိုႀကီးက ေကဘုိထုိင္ လူႀကီးအိမ္တြင္ ဘုရားနီ တစ္ထပ္ သြင္းေပးလုိက္သည္၌ တစ္ရက္ နံနက္လင္း အားႀကီးတြင္ ျမင္း ရထား တစ္စီးႏွင့္ လစ္ထြက္ ႏိုင္ခဲ့ၾကေတာ့သည္။ ျမင္းရထားမွာ ေရွးက ဂါရီ ရထားလုံး၊ လွည္းဆြဲ အႆထုိရ္မွာလည္း ေညာင္နာနာႏွင့္။ ရထား ေမာင္းသည္မွာ ဒုိတီ၀တ္ ကုလား။ ရထားေမာင္း ကုလားသည္ ဂ်ပန္ မေတြ႔မီ အျမန္ ေမာင္းလိုေသာေၾကာင့္ ၾကာပြတ္ကုိ သုံးသည္။ ရထားလုံး ေနာက္ပိုင္း ထုိင္ခံု ေပၚတြင္ ဒဏ္ရာ အနာတရႏွင့္ လုိက္လာရသည့္ ကၽြန္ေတာ္ ေမာင္ေသာ္ကေလာင္းလ်ာမွာလည္း မသက္သာ။ ဒဏ္ရာမွ ေသြးမ်ားပင္ စုိ႔ထြက္လာသည္။ မတတ္ႏိုင္ၿပီ။ ဂ်ပန္ရန္ကို ပိုေၾကာက္ရသမို႔ ေအာင့္ထားရသည္။ ေရႊျပည္ ရပ္ကြက္ႏွင့္ အတန္ ေ၀းကြာမွ စိတ္ခ် ၾကရေတာ့သည္။ တစ္ခ်ီ လြတ္ခဲ့ျပန္ၿပီ ေကာ။
ရထားလုံးသည္ ေတာင္ၿမိဳ႔ ကုိေက်ာ္မွ စိတ္ခ်ရမည္ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ရထားေမာင္း သမားက ၾကာပြတ္သာ အတြင္တုိ႔ ေနသည္။ လမ္းမ်ားမွာလည္း မေကာင္းျခင္းေၾကာင့္ ဗီ႐ိုရထားမွာ ဘယ္ညာ တိမ္းေစာင္းသြားသည္။ တစ္ေနရာတြင္ ကၽြန္ေတာ့္မ်က္စိ အာ႐ုံ၌ ေ၀့ခနဲ လြင့္ပ်ံသြားေသာ အ၀တ္စ၊ ဒိုတီစ တစ္ခုကို ေတြ႔လုိက္ရသည္ဟု စိတ္က ထင္မိသည္။ ရထားသည္လည္း တစ္ရွိန္ထိုး ေျပးေနသည္။ ကုန္းေစာင္း လမ္းေစာင္းမ်ား၊ ခဲလုံးမ်ားကိုပင္ မေရွာင္ေတာ့။
ကၽြန္ေတာ္က မသကၤာေတာ့ျခင္းေၾကာင့္ ေနာက္ဘက္သုိ႔ လွည့္ၾကည့္သည္တြင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔၏ ရထားေမာင္း သမားသည္ ကုိက္တစ္ရာ အကြာအေ၀းခန္႔၌ ဦးရစ္ေခါင္းေပါင္းကို ေ၀ွ႔ယမ္းကာ
“ဟေရး ဂါရီပက္က႐ိုး”ဟု ေအာ္ရင္း လုိက္ေနသည့္ အျဖစ္ကို ေတြ႔ရေတာ့သည္။ သူသည္ ရထားေပၚမွ လြင့္စင္က် သြားၿပီ ျဖစ္၍ ဇက္ခ်ဳပ္ မဲ့ေနေသာ ျမင္းနာမွာ ထင္ရာစိုင္း ေနျခင္း ျဖစ္ေတာ့သကိုး။ သစ္ပင္ႀကီးမ်ားႏွင့္ သီခနဲ လြတ္သြားသည္။ ေက်ာက္တုံးႀကီးေပၚ ျဖတ္ေက်ာ္ေမာင္းသည္။ လွည္းလမ္းေၾကာင္း ကန္႔လန္႔ျဖတ္ ေျပးသည္။ ေခ်ာက္ကမ္းပါးတြင္း က်ရန္ လက္ႏွစ္လုံးမွ် အလုိတြင္ စြတ္ေျပးေနသည္။
ေသလုေျမာပါး ခံရၿပီးမွ အမရပူရ သူရဲေကာင္း တစ္ဦးက ျမင္း၏ ဇက္ခြန္႔ႀကိဳးကို အတင္းဖမ္းဆြဲ ခ်ဳပ္ကိုင္လုိက္ေတာ့မွ ရထား ရပ္သြားသည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔၏ အနာစိမ္းမ်ားသည္လည္း ေသြးစိမ္းရွင္ရွင္ ဖ်န္းရျပန္ေတာ့သည္။ နာလည္း နာပါ၏။ ရယ္လည္း ရယ္ရပါ၏ဆိုလွ်င္ နာရီႀကီးပင္ ျဖစ္ေပေတာ့မည္။ ေနာက္က ေဟာဟဲလုိက္ကာ ေျပးပါလာသည့္ ရထားေမာင္းမွာ သူ႔ျမင္းကို အမ်ဳိးမ်ဳိး ေရရြတ္ က်ိန္ဆဲေနသည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အား ၾကည့္ေဖာ္မွ် မရ။ ေမာင္မင္းႀကီးသားႏွင့္ ျမန္ျမန္ စခန္းသိမ္းမွ သက္သာမည္မုိ႔ ျမစ္ဆိပ္သုိ႔သာ ဆင္းေစခဲ့ ရပါသည္။ ေရႊၾကက္ယက္ဆိပ္။
xxေရႊၾကက္ယက္ ဘုရားဖူးၿပီးxx စစ္ကုိင္း တံတားကူး ေတာ့မည္xx
ဤသီခ်င္းကို ၾကားေလတုိင္း ေရႊၾကက္ယက္ ဆိပ္ကမ္းမွ ကၽြန္ေတာ္ ငွက္သဏၭာန္ႏွင့္ ဧရာ၀တီျမစ္ ျဖတ္အျပန္ ခရီးကို သတိ ရမိပါသည္။ ေရႊၾကက္ယက္ ဘုရားလည္း မဖူးႏုိင္ခဲ့ပါ။ စစ္ကုိင္း တံတားႀကီးလည္း က်ဳိးေန၍ မကူးခဲ့ရပါ။ ေရႊၾကက္ယက္ ဆိပ္ကမ္းမွ ငွက္ထက္သို႔ ပက္လက္သက္ကာ ပက္လက္ ယက္ကန္ႏွင့္ပင္ ဧရာ၀တီျမစ္ကို ျဖတ္ကူးလ်က္ ျပည္ေရႊဘုိဌာန ျပန္ခဲ့ရပါသည္။ ႏွစ္ေပါင္းေလးဆယ္ နီးပါးက ျဖစ္ရပ္ေပကိုး။
ေမာင္ေသာ္က
(ေရႊအျမဳေတ မဂၢဇင္း၊ဇန္န၀ါရီလ ၂၀၁၁)
ေရႊအျမဳေတ မဂၢဇင္းမွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္။
No comments:
Post a Comment